Komisja Nadzoru Finansowego ostrzega przed niebezpiecznymi praktykami banków

Komisja Nadzoru Finansowego ostrzega przed niebezpiecznymi praktykami banków14.07.2014 16:06
Redakcja

Komisja Nadzoru Finansowego wydała dziś istotny komunikat, związany z bankowością internetową i dosyć nietypowym zachowaniem banków, które dalekie jest od zachowania wysokiego poziomu bezpieczeństwa klientów. Sprawa dotyczy przypadków, w których potencjalni klienci są proszeni o zalogowanie się do innego swojego banku w celu umożliwienia weryfikacji, czy bank może udzielić im kredytu. Najprawdopodobniej sprawę rozpoczęła niedawna afera związana z podobnym zachowaniem pracowników Alior Banku.

W swoim komunikacie Komisja zauważa, że coraz częściej dochodzi do dwóch niepokojących przypadków. W pierwszym klient podaje dane do konta w swoim innym banku za pośrednictwem specjalnej strony internetowej i to bank, w którym stara się kredyt, loguje się do jego konta, podając się za klienta, i sprawdza wiarygodność. W drugim na komputerze klienta instalowana jest aplikacja, która również ma za zadanie umożliwienie logowania do innego banku. Powiedzmy wprost: ma ona za zadanie przechwytywać dane użytkownika i być pośrednikiem podczas sprawdzania wiarygodności klienta. Problem w tym, że to tylko oprogramowanie, które może mieć luki, a nawet celowo wprowadzane furtki, umożliwiające przechwycenie istotnych danych.

Problem dotyczy jednak nie tylko oprogramowania, ale także podejścia samych pracowników banków. W ostatnim czasie bardzo poważny błąd związany z tą kwestią dotyczył Alior Banku. Jeden z klientów odwiedzający punkt obsługi został poproszony o zalogowanie się do konta z poziomu komputera bankowego, w celu przedstawienia dochodów za ostatnie miesiące jako czynności niezbędnej do sfinalizowania interesującej go umowy. Świadomy i na szczęście dbający o swoje dane klient odmówił takiego logowania, twierdząc, że boi się ich wycieku z niezaufanego komputera. Zaproponował więc logowanie za pomocą swojego komputera przenośnego. Pracownicy banku nie zgodzili się na takie rozwiązanie twierdząc, że może on ich oszukać uruchamiając na swoim komputerze fałszywą, spreparowaną witrynę. Tylko jaką pewność mógł mieć klient logując się na swoje konto z komputera bankowego?

Sprawę można traktować jako błahą, niemniej jest bardzo poważna. Samo podanie danych logowania pracownikowi innego banku, lub zalogowanie za pośrednictwem aplikacji wydanej przez inną firmę, skutkuje złamaniem regulaminu świadczenia usług w zasadzie każdego konta. W takich przypadkach klient traci prawo do reklamacji utraconych środków, jeżeli taka strata nastąpi, bo tak naprawdę sam podał swoje dane w nieautoryzowanym przez bank miejscu. Dozwolone jest logowanie się tylko przy pomocy oficjalnej witryny banku, w jakim posiadamy konto, lub za pośrednictwem jej oficjalnej aplikacji dostępowej np. na urządzenia mobilne. Inne formy logowania, a także ujawniania danych logowania, prowadzą do złamania regulaminu umowy.

Jak przyznaje Komisja Nadzoru Finansowego, takie praktyki niszczą budowaną latami świadomość tego, że bankowość elektroniczną należy traktować bardzo poważnie i zwracając szczególną uwagę na bezpieczeństwo. Dla klientów pracownicy banku lub ich komputer to osoby i rzeczy zaufane, a w rzeczywistości tak nie jest. Nawet pracownicy punktu obsługi mogą nie wiedzieć, że ich system został spenetrowany i przechwytuje wszystkie dane, wysyłając je atakującemu. W związku z tym i my uczulamy: pamiętajcie o tym, aby do swojego banku logować się tylko za pośrednictwem oficjalnej strony lub oficjalnej aplikacji. Ani pracownicy waszego, ani innego banku, nie mają prawa wymagać od was logowania do konta za pośrednictwem niezaufanego komputera.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.