Komisja Prawna Europarlamentu przyjęła „podatek od linków” i „filtrowanie platform”

Komisja Prawna Europarlamentu przyjęła „podatek od linków” i „filtrowanie platform”20.06.2018 15:12
Komisja Europejska z depositphotos

Komisja Prawna przy Parlamencie Europejskim zaakceptowała projekt reformy prawa autorskiego, łącznie z artykułami 11. i 13. Nie brakuje opinii, według których stanowić mają one nową odsłonę umowy o zwalczaniu obrotu towarami podrabianymi (ACTA) i koniec Internetu, jaki znamy. Od kilku dni trwa intensywna kampania, w której internauci zachęcani są do kontaktowania się z eurodeputowanymi czy podpisywania petycji. Pod adresem saveyourinternet.eu zapoznać można się ze szczegółami inicjatywy i pobrać materiały informacyjne.

Podatek od linków

Najwięcej emocji w przyjętej właśnie przez Komisję Prawną reformie praw autorskich wzbudza artykuł 13., jednak sporo kontrowersji wywołuje także artykuł 11., znany szerzej jako „podatek od linków”. Z jego pełną treścią można zapoznać się na łamach serwisu eu-lex.europa.eu w wersji polskojęzycznej. Odnosi się on do dyrektywy 2001/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. i gwarantuje tym samym wydawcom wyłączne prawo do zwielokrotniania utworu:

Art. 11 1. Państwa członkowskie zapewniają wydawcom publikacji prasowych prawa przewidziane w art. 2 i art. 3 ust. 2 dyrektywy 2001/29/WE w zakresie cyfrowych sposobów korzystania z ich publikacji prasowych.

Art.2 Państwa Członkowskie przewidują wyłączne prawo do zezwalania lub zabraniania bezpośredniego lub pośredniego, tymczasowego lub stałego zwielokrotniania utworu, przy wykorzystaniu wszelkich środków i w jakiejkolwiek formie, w całości lub częściowo: a) dla autorów — w odniesieniu do ich utworów;

Filtrowanie platform

Więcej kontrowersji wzbudza Artykuł 13., nazywany w mediach zapowiedzią „filtrowania platform”. Zobowiązuje on szeroko pojętych dostawców usług społeczeństwa informacyjnego, a zatem największych internetowych graczy, do współpracy z organizacjami zrzeszającymi właścicieli praw autorskich:

Art. 13 1. Dostawcy usług społeczeństwa informacyjnego, którzy przechowują i zapewniają publiczny dostęp do dużej liczby utworów lub innych przedmiotów objętych ochroną zamieszczanych przez swoich użytkowników, we współpracy z podmiotami praw podejmują środki w celu zapewnienia funkcjonowania umów zawieranych z podmiotami praw o korzystanie z ich utworów lub innych przedmiotów objętych ochroną bądź w celu zapobiegania dostępności w swoich serwisach utworów lub innych przedmiotów objętych ochroną zidentyfikowanych przez podmioty praw w toku współpracy z dostawcami usług. Środki te, takie jak stosowanie skutecznych technologii rozpoznawania treści, muszą być odpowiednie i proporcjonalne. Dostawcy usług przekazują podmiotom praw adekwatne informacje na temat funkcjonowania i wdrażania środków, a także, w stosownych przypadkach, adekwatne sprawozdania na temat rozpoznawania utworów i innych przedmiotów objętych ochroną oraz korzystania z nich.

Chodzi zatem o uruchomienie algorytmów automatycznie rozpoznających i blokujących treści chronione prawami autorskimi, podobne do tych, jakie dziś funkcjonują na YouTube. Rzecz w tym, ze skanowane miałyby być wszystkie treści dostępne w Internecie dla obywateli państw członkowskich UE. Krytycy takiego mechanizmu wskazują między innymi na mierną skuteczność wspomnianych algorytmów na YouTube czy… śmierć memów, wykorzystujących często pojedyncze klatki z chronionych prawem autorskim filmów.

Co dalej?

Przyjęcie reformy przez Komisję Prawną daje nowemu prawu silną legitymację, ale nie stanowi zwieńczenia procesu legislacyjnego. Przeciwnicy nowego prawa chcą doprowadzić do zwołania sesji plenarnej, na której Parlament Europejski będzie mógł w pełnym składzie, niezależnie od wcześniejszej decyzji Komisji Prawnej, zagłosować w tej sprawie. Konieczny jest do tego wniosek poparty przez 76 eurodeputowanych.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.