Komputer do grania za 100 złotych – tak, to możliwe!

Komputer do grania za 100 złotych – tak, to możliwe!30.03.2018 11:53

Poradnik zaczniemy od następującej rady: nie składajcie tego zestawu. Jest dramatycznie wolny i ograniczony. Czego zresztą się spodziewać po komputerze za 100 zł? Zestaw broni się jedynie tym, że działa i posiada spory (co może być zaskoczeniem) potencjał do rozbudowy. Zaznaczamy jednak, że jest to bardziej materiał humorystyczny i eksperymentalny niż poradnikowy, niemniej w przypadku peceta za 200 zł też to podkreślaliśmy i chyba nie wszyscy nam uwierzyli, więc tym razem podkreślamy jeszcze wyraźniej.

Co w środku?

Za bazę posłużył dobrze nam znany Dell Optiplex, ale w nieco innej wersji i w bardziej zdewastowanej obudowie, dokładnie model 755 w wersji DT. Przypominamy, że nasze blaszaki za 300 i 400 zł były zbudowane na bazie Della Optiplexa 755 w wersji MT. Jest to dobra i zła wiadomość. Dobra, bo wiemy, że w środku umieścić możemy cały czas wydajny procesor Q6600, którego możemy jeszcze zmodować, aby wycisnąć więcej z naszego sprzętu. Zła, bo przy budżecie ok. 100 zł w żaden sposób nas to nie ratuje. Musimy zatem zostać przy tym, co nabyliśmy w ramach Bazy, czyli Core2Duo E4500.

[1/2] E4500 @ CPU-Z.
[2/2] HD 7470 @ GPU-Z.

Największym wyzwaniem była karta graficzna. Musiała być tania, musiała być Low Profile, musiała mieć niskie TDP i przede wszystkim - musiała być, a wybór był raczej skromny. Finalnie zdecydowaliśmy się na OEM-owego Radeona HD 7470, który może się pochwalić 1 GB pamięci (niestety typu DDR3). Rdzeń taktowany jest zegarem 750 MHz, zegar pamięci wynosi 900 MHz. TDP to zaledwie 27W. Karta posiada 160 jednostek cieniujących, 8 jednostek teksturujących i 4 jednostki renderujące. Mamy tutaj skromny, ale wystarczający arsenał portów: DVI oraz Display Port.

AMD Radeon HD 7470.
AMD Radeon HD 7470.

Po szersze omówienie reszty podzespołów odsyłamy do załączonego wideo i grafiki poniżej.

Ceny, jak zawsze nie licytowaliśmy.
Ceny, jak zawsze nie licytowaliśmy.

Benchmarki

Pora na najsmutniejszą część materiału. Wyniki w teście CinebenchR15 są dramatyczne, rozważaliśmy większe przekroczenie budżetu i zainstalowanie w środku droższego CPU (E6550), ceny tego układu wahają się od zera złotych do około 4zł. Niestety, nic to nie dało i finalnie zrezygnowaliśmy z E6550 i po prostu podkręciliśmy E4500, który był w zestawie - wynik w CinebenchR15 był niemal identyczny.

CinebenchR15.
CinebenchR15.

Wyników E4500 na załączonej grafice jest tyle, że należy się Wam wyjaśnienie. 92 punkty to wynik pod Windowsem 10, pod Windowsem 7 widzimy poprawę – 103 punkty. Wynik 112 punktów to efekt podkręcenia do 2,4GHz (pod W7). Wyniki są dramatyczne, zwłaszcza jeśli przywołamy wynik chińskiego GoBooka z procesorem Intel Atom Z8350 za 800 zł, który w tym teście uzyskał 101 punktów.

Tak wygląda pozycja Radeona 7470 w zestawieniu techpowerup.com w relacji do innych grafik, zwróćcie szczególną uwagę na pozycję GTS 450, który znalazł się w naszym PeCecie za 200zł. Ałć.
Tak wygląda pozycja Radeona 7470 w zestawieniu techpowerup.com w relacji do innych grafik, zwróćcie szczególną uwagę na pozycję GTS 450, który znalazł się w naszym PeCecie za 200zł. Ałć.

Zanim przejdziemy do testów graficznych, od razu zaznaczymy, że grafika została delikatnie podkręcona: na rdzeniu ustawiamy 840, a na pamięci 950 MHz. 3DMarkowy FireStrike pokazuje wynik 466 punktów. Mało, ale czego można się spodziewać po grafice, której największym wyzwaniem miało być wyświetlanie tabelek w Excelu?

3DMark @ FireStrike.
3DMark @ FireStrike.

Gry

Sprawdźmy zatem, czy te wszystkie zabiegi pozwolą nam komfortowo w cokolwiek pograć. Zaczynamy z nie tak starym tytułem: The Witness. Rozdzielczość 720p, detale minimalne i wynik na poziomie od 30 do 70 klatek na sekundę. Bioshock Infinite po zbiciu detali do minimalnych i ustawieniu rozdzielczości 1280×720, renderowany był z prędkością od 30 do 50 klatek na sekundę. Fenomenalny Bastion przy FullHD mieścił się z klatkami w przedziale 30-40.

The Witness, 720p, detale minimalne, 30-70 FPS.
The Witness, 720p, detale minimalne, 30-70 FPS.

Najlepsza odsłona Mass Effect (gwoli jasności – druga) w rozdzielczości 720p i przy detalach średnich renderowana jest z prędkością w od 25 do 50 klatek na sekundę. Druga odsłona Legend Of Grimrock pozwoliła jedynie na ustawienie rozdzielczości 1280×720 i detale minimalne. Przy takich ustawieniach gra trzymała klatki w przedziale 30-70. W CS:GO detale oczywiście minimalne, ale rozdzielczość już oczywista nie jest, bo zostaliśmy przy FullHD. Wynik to od 30 do 60 klatek na sekundę.

CS:GO, 1080p, detale minimalne, 30-60 FPS.
CS:GO, 1080p, detale minimalne, 30-60 FPS.

Wielu z Was czeka zapewne na pytanie, które w 2018 roku jest bardziej dowcipem, ale w przypadku tej maszynki jest śmiertelnie poważne – Will it run Crysis? Odpowiedź może być dużym zaskoczeniem. Otóż tak! Jak wiadomo, grafiki Radeon gorzej radziły sobie z tym tytułem, więc od razu ustawiliśmy niskie detale. Rozdzielczość. przy jakiej zostaliśmy to 1280×720. Grafika byłą renderowana z prędkością od 25 do 60 klatek na sekundę.

Crysis, 720p, detale niskie, 25-60 FPS.
Crysis, 720p, detale niskie, 25-60 FPS.

Sprawdziliśmy też drugą część gry Portal. O dziwo, gra pozwoliła ustawić rozdzielczość FullHD i detale na poziomie średnim, wynik to dynamicznie zmieniający się framerate w przedziale 25-70. Jeden ze świeższych tytułów w naszym teście to Rise Of Industry, po ustawieniu rozdzielczości 1280x720 i detali na minimalne widzimy grywalny przedział klatkowy od 25 do 50. W Call of Duty Modern Warfare 3 w rozdzielczości Full HD i przy ustawieniach graficznych o nazwie Normalne widzimy przedział klatkowy od 30 do 60.

League of Legends, 720p, detale wysokie: 50-120 FPS
League of Legends, 720p, detale wysokie: 50-120 FPS

W League of Legends zdecydowaliśmy się na zmniejszenie rozdzielczości do 720p, ale za to detale ustawiliśmy na Wysokie, jednak nie najwyższe. Wyświetlanych było od 50 do nawet 120 klatek na sekundę. Świeżutki Northgard w 720p i przy minimalnych detalach jest całkiem grywalny. Klatki dobijają do trzydziestu, a w dołku jest ich kilkanaście, ale tylko podczas oddalenia kamery. World of Tanks w kliencie SD pozwolił na ustawienie rozdzielczości 1920×1080 i przy minimalnych detalach hulał z prędkością od 30 do 80 klatek.

Call of Duty Modern Warfare 3, 1080p, detale normalne, 30-60 FPS.
Call of Duty Modern Warfare 3, 1080p, detale normalne, 30-60 FPS.

Więcej wyników z gier (w sumie ponad 40 tytułów) sprawdzicie w załączonym wideo. Przy okazji zachęcamy do korzystania z naszego GOG-owego reflinka, co pozwoli nam powiększyć bibliotekę gier testowych.

Podsumowanie

No i jak to wszystko podsumować? Wydajność fatalna, budżet przekroczony, a sam komputer wygląda... nie najatrakcyjniej.

Nasuwa nam się jednak taka myśl, że Optipleksy z serii 755, to chyba najtańsza opcja zbudowania taniego peceta, nawet do grania. Odsyłamy do naszych materiałów z pecetem za 300 zł i 400 zł. Pewnie, znajdziecie w podobnej cenie poleasingowe komputery innych firm, ale pamiętajcie, że w Optipleksie umieścić można procesor Q6600, który następnie da się zmodować. Można też zainstalować 8 GB RAM, a przeglądając oferty, zauważyliśmy, że większość komputerów w tym budżecie, pozwalała na zainstalowanie maksymalnie 4 GB, a czasami nawet 2 GB RAM.

Rozbudowując ten konkretny zestaw o dysk SSD, wspomniany CPU Q6600 i 8GB RAM będziemy mogli cieszyć się całkiem wydajną maszynką. Do przeglądania Internetu czy oglądania filmów nic mocniejszego nie będzie potrzebne. Jeśli natomiast pokusimy się o kupno karty graficznej GT 1030 za mniej niż 300zł, to wtedy będziemy mogli nazwać ten zestaw komputerem do grania, co już sprawdziliśmy w materiale “Palit GT 1030 vs Sapphire RX 550 w słabym pececie z C2Q Q6600”. Pogramy wtedy komfortowo w GTA V, CS:GO, LOL-a czy nawet Battlefielda. Warto zaznaczyć, że GT 1030 dostępne są w niskim profilu i z łatwością znajdziecie jednoslotową wersję. Dla niewymagającego gracza, zainteresowanego głównie sieciowymi tytułami – jak znalazł.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.