Koniec Adblock Edge, za to Android dostaje nowego AdAway

Koniec Adblock Edge, za to Android dostaje nowego AdAway13.04.2015 15:41
Redakcja

Dziwne rzeczy dzieją się w świecie dodatków do przeglądarek odpowiedzialnych za blokowanie reklam. Najpierw zrezygnował autor uBlocka, teraz porzucenie prac nad swoim projektem ogłosili twórcy Adblock Edge. Na szczęście zamieszanie nie oznacza, że niebawem zostaniemy zasypani reklamami. Mamy za to dobre wieści dla użytkowników Androida: właśnie pojawiła się nowa wersja AdAway.

Gdy skorzystamy z bazy dodatków do Firefoksa i odwiedzimy stronę Adblock Edge dowiemy się, że od 15 czerwca rozszerzenie to nie będzie już rozwijane. Skąd taka, a nie inna decyzja? Oficjalnym wytłumaczeniem jest uBlock, który spisuje się znacznie lepiej, wymaga mniej zasobów i nie wymaga tworzenia zmodyfikowanej wersji. Adblock w wersji Edge jest natomiast forkiem dodatku Adblock Plus, który jest rozwijany od lat. Różnice między nimi są bardzo niewielkie. Autorzy wersji Edge zdecydowali, że zaoferują użytkownikom rozszerzenie blokujące wszystkie reklamy. W jego przypadku nie ma mowy o sponsoringu i domyślnie włączonej opcji pozwalającej na wyświetlanie tzw. nienatrętnych reklam, cokolwiek miałoby to znaczyć dla twórców oryginału.

Sprawa może wydawać się błaha, ale jest poważna, bo wielkie firmy IT często płacą twórcom Adblock Plusa za wpisanie na białą listę. Powoduje to, że dodatek przy domyślnych ustawieniach stanowi już nie tyle blokera reklam, co raczej ich filtr, którego zakres działania jest uwarunkowany pieniędzmi. Edge nie jest obarczony takimi zasadami i nie pozwala na odpłatne atakowanie reklamami. Podobne zasady znajdziemy również w uBlocku, choć ostatnie wydarzenia kładą na nim pewien cień: gorhill, autor uBlocka zrezygnował z rozwoju projektu i przekazał go komu innemu tylko po to, aby w zaledwie kilka dni później stworzyć forka i kontynuować prace. Nie wiemy z czego wynika to zamieszanie i czym się skończy, ale obecnie dostępne są dwie, niemalże identyczne wersje.

Znacznie klarowniej wygląda sytuacja blokerów reklam na Androidzie. Program AdAway dostępny do pobrania w nieoficjalnym sklepie F-Droid doczekał się właśnie aktualizacji do wersji 3.0. Projekt jest aktualizowany bardzo rzadko, ale wciąż działa dobrze. Najnowsza wersja wprowadza interfejs Material Design, a także podnosi nieco wymagania: z nowej wersji skorzystamy na Androidzie 4.1 lub nowszym, wszystko ze względu na konieczność zapewnienia wsparcia dla Position Independent Executables (PIE), która zwiększa bezpieczeństwo programów. Rzecz jasna program do działania wciąż wymaga korzystania z urządzenia z dostępem root.

AdAway jest bardzo dobrym sposobem na blokowanie reklam w Androidzie, zarówno na stronach internetowych jak i aplikacjach. Swoje działanie opiera o plik /etc/hosts, poprzez który kieruje zapytania do serwerów z reklamami na adres lokalny. Aplikacja pozwala na określanie źródeł hostów z reklamami (domyślnie ma zapisane kilka gotowych), tworzenie własnych białych i czarnych list domen internetowych, automatyczne aktualizowanie, a także logowanie zapytań DNS – dzięki temu możliwe jest przeanalizowanie pracy aplikacji i zablokowanie reklam. Program znajdziecie w sklepie F-Droid.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.