Lepiej nie iść dziś do urzędu: nowe dowody osobiste i stare problemy z komputerami

Lepiej nie iść dziś do urzędu: nowe dowody osobiste i stare problemy z komputerami02.03.2015 13:56

Z początkiem marca w Polsce sporo się zmieniło. Ruszył między innymi nowy System Rejestrów Państwowych, który oszczędzi Polakom podróży do rodzinnego miasta przy załatwianiu wielu spraw. Wczoraj MSW zapowiedziało, że spodziewa się przejściowych kłopotów w pierwszych dniach działania systemu. Obawy były słuszne.

System został uruchomiony już wczoraj, a portal obywatel.gov.pl zyskał nowe usługi (można na przykład sprawdzić, czy nowy dowód osobisty już jest gotowy), co pozwoliło przeprowadzić wstępne testy. Garstka ciekawych nowości urzędników zdecydowała się nawet przyjść w niedzielę do pracy, by przetestować możliwości swoich nowych narzędzi. Wczorajsze operacje obejmowały miedzy innymi nadanie 100 numerów PESEL, ponad 400 zameldowań i kilku aktów zgonu… z różnym powodzeniem.

Dziś mają miejsce pierwsze testy w warunkach, w jakich wszystkim przyjdzie pracować. Do systemu podłączonych zostało ponad 2,5 tysiąca gmin. Problemy miały być na bieżąco rozwiązywane, a obywatele nie mieli odczuć ich negatywnych skutków. Jeśli ktoś dziś rano słuchał radia, wie już, że w niektórych miastach sytuacja wymknęła się spod kontroli.

Urzędnicy w Gdyni na wszelki wypadek zjawili się w pracy liczniej niż wskazuje na to harmonogram pracy, ale wielu obywateli musieli odprawić z przysłowiowym kwitkiem – nie mogli zalogować się do nowego systemu. Aplikacja ŹRÓDŁO działa tam tylko częściowo. Komputery się zawieszają. Wchodzimy w system, potem ikonka cały czas na się kręci. Po prostu nie możemy dalej pracować – powiedziała pani Danuta Peplińska, kierownik referatu Dowodów Osobistych w Urzędzie Miasta Gdyni na antenie RMF FM. Urzędnicy w końcu wrócili do przyjmowania papierowych wniosków o wydanie dowodów osobistych.

Wydawanie aktów Urzędu Stanu Cywilnego również nie idzie najlepiej. W białostockim urzędzie od razu udaje się wydać jeden na cztery akty zgonu – po pozostałe trzy obywatele muszą przyjść za tydzień. Podobnie jest w Mikołowie na Śląsku, gdzie tydzień trzeba czekać na akt urodzenia.

Kraków to kolejne miasto, w którym system zupełnie się nie sprawdza. Złożenie papierowego wniosku o wydanie nowego dowodu osobistego zajmowało dotychczas 7 minut, po wdrożeniu systemu zajmuje zaś około 40. Urząd ma poważne problemy z synchronizacją danych – nie działa między innymi połączenie z gminą Chrzanów. Ponadto nie działa skaner wykorzystywany przy archiwizacji dokumentów. Krakowscy urzędnicy narzekają ponadto na zbyt małą liczbę komputerów, na których mogą pracować w Źródle. Mają ich tylko 16 i MSW odmówiło doposażenia urzędu. Gmina cierpi także z powodu za małej przepustowości łącza. Urząd Stanu Cywilnego w Białymstoku ma na głowie jeszcze podobny problem – w Źródle musi pracować już dziś, a na stałe łącze, obiecane przez MSW, musi poczekać do czerwca.

W Poznaniu również były problemy, ale nie tak paraliżujące. Tamtejszy urząd miasta miał problemy z drukowaniem dokumentów z aplikacji. Po interwencji obsługi IT i półgodzinnej przerwie wszystko działa jak należy. Obywatele są w stanie załatwić swoje sprawy bez większych problemów.

W małych gminach miało być dzięki nowemu systemowi lepiej, ale zostały potraktowane po macoszemu. Do naszej redakcji napisał jeden z informatyków pracujących w urzędzie w małym mieście. Opisany przez niego stan rzeczy jest dramatyczny – brak jakiegokolwiek wsparcia. Sprzęt do obsługi Źródła został przekazany urzędowi 4 lata temu, stał w kartonach i czekał. Bez gwarancji, bez aktualizacji. Odpowiedzialność za doprowadzenie go do działania została zrzucona na lokalnych administratorów systemu, którzy pracują w gminach. Skończyło się oczywiście ogromnym stresem i siedzeniem w pracy po godzinach bez dodatkowego wynagrodzenia. Niektórzy zwrócili także uwagę na błąd formalny, jakim jest obarczanie administratora odpowiedzialnością za weryfikację poprawności działania systemu – lokalny administrator systemu jest osobą postronną i nie ma uprawnień do przetwarzania danych w systemie.

Kolejną bolączką wdrożenia jest brak jakiejkolwiek pomocy technicznej. Instrukcje na stronach systemu są lakoniczne i miejscami sprzeczne, a dodzwonienie się do pomocy technicznej zajmuje kilka dni… i nadal nie ma gwarancji, że ktoś będzie w stanie pomóc.

Na koniec fragment maila, którego otrzymali administratorzy urzędów od MSW:

"[...] Zrobiliśmy wszystko, co mogliśmy, aby w dostępnym nam czasie system był maksymalnie przydatny, niezawodny i sprawny. Nie znamy jednak systemów całkowicie pozbawionych wad i ułomności. [...] Sami widzimy, że nawet tak długo eksploatowane systemy jak Windows czy programy biurowe jak Acrobat, Excel itp. także są stale aktualizowane i poprawiane. Było dla nas kluczowe, aby mogli Państwo prawidłowo wykonywać powierzone sobie zadania i mogli bez zakłóceń obsługiwać obywateli. W ostatnim czasie przed uruchomieniem zidentyfikowaliśmy jeszcze pewną ilość problemów i usterek. W naszym przekonaniu nie dotyczą one głównych i często wykorzystywanych funkcjonalności, co nie zmienia faktu, że ich zastosowanie może być w danym przypadku konieczne i muszą zostać usunięte. Nie mogliśmy jednak zrobić tego przed uruchomieniem systemu. Dokonywanie zmian w aplikacji na tym etapie i w tak krótkim czasie stanowiłoby poważne ryzyko dla jej stabilności i mogłoby spowodować skutki odwrotne od zamierzonych. […]

Inni komentujący nie pozostawiają na Źródle suchej nitki, choć MSW zapewnia, że problemy są rozwiązywane na bieżąco. Problemy zgłasza podobno tylko 4% użytkowników, co zostało uznane za spory sukces. Na stronie projektu w materiałach promowanych pojawiły się „procedury awaryjne”, aby nikt nie wyszedł z urzędu bez załatwienia swojej sprawy w taki czy inny sposób. Mimo tego system uważany jest za kpinę z obywateli i urzędników. Pozostaje znów zadać sobie pytanie: jak żyć?

Na szczęście wymiana dowodów osobistych na nowe nie jest obowiązkowa.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.