Lepsza kompresja zdjęć bez rewolucji: Mozilla pracuje nad własnym enkoderem JPEG

Lepsza kompresja zdjęć bez rewolucji: Mozilla pracuje nad własnym enkoderem JPEG06.03.2014 12:17

Ulepszanie Webu można przeprowadzać na dwa sposoby: rewolucyjniealbo ewolucyjnie. Ten pierwszy sposób to przede wszystkim drogaGoogle – firma z Mountain View gdy widzi problem, to zwykleopracowuje innowacyjne rozwiązania techniczne, które czasem zostająprzyjęte też przez konkurentów, częściej jednak budzą niechęći opory. Ten drugi sposób jest znacznie bliższy Mozilli, którastara się przede wszystkim ulepszać już istniejące techniki,zachowując zgodność z istniejącymi rozwiązaniami. By nie byćgołosłownym, wystarczy z jednej strony przypomnieć google'owegoNative Clienta, z drugiej strony asm.js Mozilli. Taka sama sytuacjaczekać nas może w dziedzinie webowych zdjęć.

Google, niezadowolone z możliwości istniejących kodeków iformatów dla grafiki rastrowej, pokazało w 2010 roku swój własnyformat, WebP,bazujący na algorytmie kompresji ramek, wykorzystywanych w kodekuwideo VP8. Pozwolił on odczuwalnie zmniejszyć rozmiar plikówgraficznych, bez zauważalnej utraty jakości – nawet do 40%, wporównaniu do JPG czy PNG. Wprowadzenie na rynek zupełnie nowegoformatu graficznego nie jest jednak łatwe, formaty takie nieistnieją w próżni, by zyskać popularność wymagają całegozestawu współpracujących z nimi narzędzi. Kto zaś będzieprzygotowywał narzędzia do formatu, z którego prawie nikt jeszczenie korzysta?

Mimo upływu niemal czterech lat od debiutu WebP, wciąż niezdołał podbić on Sieci, większość programów klienckichzapewnia jego obsługę jedynie poprzez zewnętrzne wtyczki czybiblioteki. Nieśmiałe próby implementacji podjęły takie serwisyinternetowe jak Facebook, Memecenter czy rosyjski odnoklassniki.ru,ale i one asekurują się serwowaniem obrazków w klasycznychformatach, jeśli napotkają przeglądarkę nie obsługującą WebP.

Do problemu rozmiarów zdjęć w Internecie podeszła terazMozilla, i jak można się spodziewać, nie zamierza wymyślaćnowego formatu. Rozpoczęła prace nad enkoderem mozjpeg, który mabyć wydajnym i efektywnym narzędziem kompresji najpopularniejszegona świecie formatu zdjęć JPEG.

Zdaniem deweloperów Mozilli w dziedzinie enkoderów JPEG od latpanuje stagnacja, a próby zastąpienia tego formatu czymś innymrozbijają się o okres przejściowy, w trakcie którego nowy formatcierpi na kiepską kompatybilność z powszechnie stosowanymoprogramowaniem. Tymczasem stary i znany format nie osiągnął dotej pory wszystkich swoich możliwości – nawet przy założeniuwymogu zachowania najściślejszej kompatybilności ze stosowanymidekoderami, można znacznie ulepszyć to, co oferują powszechniedostępne biblioteki kompresji JPEG.

mozjpeg 1.0 dopiero co zadebiutował naGitHubie, i z tego co widać, w wersji 1.0 jest forkiembiblioteki libjpeg-turbo, którą połączono z algorytmem jpgcrush.Wyszukuje on takie konfiguracje progresywnego kodowania, którewykorzystują najmniejszą liczbę bitów. Dzięki temu rozmiarplików zostaje zmniejszony o 2-10%, choć jak programiści Mozillipodkreślają, zaobserwowano także większe poziomy kompresji. Wkolejnym etapie prac mozjpeg ma zostać wzbogacony o algorytmkwantyzacji Trellis, który poszukuje optymalnej kwantyzacji dlakażdego bloku obrazu. W tym celu obliczana jest różnica międzyskompresowanym obrazem a oryginałem i liczba bitów wymaganych doopisu bloku w każdym wariancie kwantyzacji. Następnie wybieranyjest wariant, w którym suma tych wartości jest najmniejsza.

Zmieniająca się webowa moda doprowadziła do sytuacji, w którejrośnie i liczba i wielkość zdjęć wykorzystywanych na stronachinternetowych, tak więc nawet te kilka procent, zapewniane przezwersję 1.0 enkodera, to w perspektywie globalnego ruchu sieciowego(którego znaczną część stanowią przecież zdjęciaskompresowane JPEG-iem) bardzo dużo. Co zaś najważniejsze, niewymaga to od nikogo bawienia się w nowe wtyczki do przeglądarek czybiblioteki JavaScriptu na strony WWW, jak to jest w wypadkuwydajniejszego WebP.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.