Ludzie nie kupują komputerów, cofnęliśmy się już o 5 lat – przygotujcie się na bankructwa i wzrost cen

Ludzie nie kupują komputerów, cofnęliśmy się już o 5 lat – przygotujcie się na bankructwa i wzrost cen10.05.2016 11:07

Producentów komputerów osobistych czeka dalsze zaciskanie pasa.Canalys przedstawił właśnie swój raport o stanie rynku, z któregowynika, że rynek sprzętu skurczył się do poziomu sprzed pięciulat. W pierwszym kwartale sprzedało się jedynie 101 mln sztukurządzeń PC – łącznie desktopów, laptopów, hybryd i tabletów.Jest to o 13% gorszy wynik, niż rok temu – i widać, żewszystkich czeka zaciskanie pasa, no może poza Apple, któregoprezes zamówi teraz tylko tańszy deser.

Mimo skurczenia sprzedaży o 17%, Apple jest wciąż liderem wśródproducentów komputerów osobistych. Będąc wciąż o włos przedLenovo, dostarczyło na rynek w ostatnim kwartale 14 mln komputerów,jedynie o 25 tys. więcej, niż chiński konkurent. Biorąc jednakpod uwagę to, że wciąż średnia cena sprzedaży komputerów Applejest o 30% wyższa o średniej ceny sprzedaży pecetów z Windowsem,do uznania w Cupertino produkcji Maków za deficytową bardzo jeszczedaleko. Zresztą to nie Apple poniosło tu największe straty, leczSamsung, któremu sprzedaż spadła o ponad 25%.

Źle się dzieje prawie w każdej kategorii, a najgorzej jest ztabletami. Wygląda na to, że kto miał tablet kupić, już go sobiekupił i nie spieszy się do wymiany na nowy. Sprzedaż tych urządzeńspadła globalnie o 15%, do 39 mln sztuk. Chwilowo ratunekproducentom przyniosły urządzenia hybrydowe, te słynne 2-w-1,których sprzedaż wzrosła rok do roku o 13%, ale to przecieżkosztem pozostałych kategorii, i niewystarczająco, by zrównoważyćmalejące obroty.

Canalys zwraca uwagę, że to wcale nie jest jeszcze najgorsze.Kryzys w regionie Pacyfiku i Chin pogłębia się, w ZachodniejEuropie co prawda obiecują, że przyszły kwartał ma być lepszy,ale za to rynki Afryki i Bliskiego Wschodu będą miały ciężko.Atrakcyjniej wygląda tylko sytuacja w Ameryce, gdzie spadki byłynajmniejsze (ok. 5%). Tam bardzo pomogła premiera wydajnych nowychtabletów Apple'a (iPad Pro) i Microsoftu (Surface Pro 4). Zdaniemanalityków urządzenia te mogą podnieść średnią cenę sprzedażytabletów i zaczną z czasem wypierać z rynku klasyczne laptopy.

To wszystko jednak oznacza, że dojdzie do jeszcze większegorozwarstwienia – rosnąca sprzedaż wydajnych tabletów dotyczyćbędzie przecież tylko rynków rozwiniętych. Nawet w naszym krajumało kogo stać na iPada Pro czy Surface Pro 4, a co dopiero mówićo krajach biedniejszych. Tymczasem to właśnie kraje najbiedniejszestanowią rynki potencjalnie najbardziej chłonne. Pamiętajmy, że wAfryce wciąż 17% mieszkańców nie tylko nie ma komputeraosobistego, ale nie ma nawet telefonu. Wśród posiadaczy telefonówkomórkowych jedynie jedna czwarta to użytkownicy smartfonów –cała reszta korzysta z prostych słuchawek, „ficzerfonów”.

Nie wydaje się jednak, by którykolwiek ze znanych producentówPC w ogóle przymierzał się do zainteresowania rynkami TrzeciegoŚwiata – cała uwaga skupiona jest na bogatych krajach Zachodu iWschodu, zdecydowana większość innowacji dotyczy rozwiązań,które nigdy do krajów rozwijających się nie trafią.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.