Luka w iOS: wystarczy okno dialogowe, by wykraść hasło do konta Apple

Luka w iOS: wystarczy okno dialogowe, by wykraść hasło do konta Apple11.10.2017 12:39

Jak łatwo zdobyć hasło do konta Apple ID użytkownika iPhone’a? Wystarczy o nie ładnie poprosić. Osoby korzystające z iOS-a narażone są na atak phishingowy, którego celem jest wyciągnięcie danych do konta Apple.

Metodę pozwalającą uzyskać hasło użytkownika przedstawił deweloper Felix Krause. Zaznacza, że jego celem nie jest narażenie użytkowników iOS-a, ale załatanie luki, która przez wiele lat była obecna w systemie. Nagłośnienie sprawy powinno zmotywować Apple do wyeliminowania problemu.

Felix Krause zauważa, że iOS z wielu powodów pyta użytkowników o hasło do iTunes. Wówczas pojawia się odpowiednie okno logowania, w którym proszeni są o wprowadzenie hasła. Przyzwyczajeni są więc do regularnego wprowadzania hasła, przestając nawet z czasem sprawdzać, dlaczego właśnie proszeni są o ponownie potwierdzenie tożsamości. Okno systemowe wyskakuje nie tylko na ekranie blokady, ale także na ekranie głównym i w aplikacjach, które chcą mieć dostęp do iCloud, GameCenter czy danych użytkownika, które zapewnią możliwość zakupów wewnątrz aplikacji.

Dowolna aplikacja może wykorzystać przyzwyczajenie użytkowników iOS-a do wprowadzenia hasła. Wystarczy z wykorzystaniem klasy UIAlertControlle wygenerować okno, które wygląda dokładnie jak systemowe okno logowania. Patrząc na zrzuty ekranu opublikowane przez Felixa, nie odróżnimy oryginalnego okna od tego stworzonego przez złośliwe oprogramowanie. Najczęściej użytkownik wprowadzi wówczas swoje hasło. Krause zaznacza, że nawet osoby z większą wiedzą na temat technologii, mają trudności z wykryciem tego ataku phishingowego.

Przed opisywanym atakiem możemy się ochronić. Jak podaje Felix Krause, wystarczy kliknąć na przycisk home. Jeśli aplikacja i okno dialogowe znikną, to mamy do czynienia z oknem pochodzącym bezpośrednio z aplikacji, a więc prawdopodobnie z atakiem phishingowym. Z kolei jeśli aplikacja i okno są nadal widoczne, to najpewniej mamy do czynienia z prośbą o wprowadzenia hasła pochodzącą z iOS-a. Powodem tego zachowania jest działanie okien systemowych w innym procesie, a nie jako część dowolnej aplikacji.

Według Felixa Krause pytanie użytkownika o hasło bezpośrednio w aplikacji powinno zostać usunięte. Żądanie powinno przenosić do aplikacji Ustawienia, w której odbywałyby się wszystkie logowania do aplikacji.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.