Malvertising: miliony komputerów zainfekowanych przez reklamy Google

Malvertising: miliony komputerów zainfekowanych przez reklamy Google22.09.2014 16:11
Redakcja

Reklamy serwowane tak przez Google, jak i przez inne firmy potrafią już nie tylko przeszkadzać i irytować, ale również infekować komputery internautów. Nie jest to oczywiście bezpośrednia wina sieci reklamowych, bo do akcji wkraczają tutaj cyberprzestępcy, ale za to liczby osób zainfekowanych idą w miliony i rosną w zastraszającym tempie. W ostatnich dniach miał miejsce kolejny incydent tego typu.

O najnowszym ataku poinformowali na swoim blogu specjaliści z firmy Malwarebytes, która zajmuje się tworzeniem oprogramowania zabezpieczającego, oraz filtrowaniem ruchu internetowego. Atakujący przejęli kontrolę nad wieloma popularnymi witrynami internetowymi m.in. Last.fm, The Times of Israel, a także Jerusalem Post (serwisy te mogą sugerować, że chodzi tutaj również o atak w ramach cyberwojny z Izraelem), a następnie za pośrednictwem zawartych na nich reklam infekowali komputery użytkowników. Nie jest to nowe rozwiązanie, bo cyberprzestępcy wykorzystują tzw. malvertising już od jakiegoś czasu, infekując nawet urządzenia mobilne w postaci iPadów i iPhonów. Ten atak miał jednak ogromną skalę.

Tym razem wykorzystano możliwości dwóch sieci reklamowych: DoubleClick będące w posiadaniu Google, a także agencji Zedo. Pierwsze informacje o infekcjach pojawiły się już pod koniec sierpnia i początkowo nie budziły paniki. Zjawisko szybko okazało się jednak czymś nietypowym. Malware wykorzystuje luki w przestarzałym oprogramowaniu. Według badaczy Malwarebytes zainfekowane reklamy przekierowują użytkowników do stron, które zawierają zestaw exploitów o nazwie „Nuclear”. Ten wykorzystuje niezałatane luki w nieaktualnych wersjach przeglądarki Internet Explorer, oraz, jak można się spodziewać, Adobe Flash Playera. Po ich wykryciu dochodzi do infekcji, exploit komunikuje się ze zdalnym serwerem i pobiera na dysk ofiary kolejne zagrożenia, umożliwiające np. wykradanie danych i przejęcie kontroli nad komputerem.

Jednym z tego typu zagrożeń jest wirus Zemot, który w ubiegłym miesiącu został zidentyfikowany przez firmę Microsoft. Atakuje on głównie komputery z systemem Windows XP na pokładzie, ale bariery nie stanowią dla niego także nowsze rozwiązania. Co można poradzić w tej sytuacji? Oczywiście warto korzystać z zaktualizowanego oprogramowania antywirusowego, podobnie jak z systemu operacyjnego, który ma zapewnione wsparcie i otrzymuje poprawki bezpieczeństwa: jeżeli możecie zrezygnować z Windows XP, a zarazem nie możecie pozwolić sobie na zakup innej wersji, lub nie wystarcza do tego specyfikacja komputera, lepszym rozwiązaniem jest zainstalowanie jakiejś z lekkich dystrybucji Linuksa, np. Lubuntu czy Xubuntu. Oczywiście pamiętajmy również o aktualnej przeglądarce internetowej. Adblock niekoniecznie okaże się dobrym rozwiązaniem. Lepszym jest kontrola skryptów np. poprzez dodatek NoScript dla Firefoksa, lub Script Defender dla Chrome.

Firma Google potwierdziła już ataki. Serwery, na których znajdowały się zmodyfikowane, szkodliwe reklamy zostały wyłączone i nie zagrażają już użytkownikom. To oczywiście reakcja na ten konkretny przypadek, ale nie zapominajmy, że w każdym momencie ofiarą podobnego ataku mogą stać się inne firmy reklamowe. A za ich pośrednictwem także i my sami.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.