"Masz prawo do zwrotu podatku" – Ministerstwo Finansów ostrzega przed fałszywymi e-mailami

"Masz prawo do zwrotu podatku" – Ministerstwo Finansów ostrzega przed fałszywymi e-mailami26.03.2021 15:16
Ministerstwo Finansów ostrzega przed oszustwem, fot. Pixabay
Artykuł sponsorowany

Ministerstwo Finansów zwraca uwagę na kampanię phishingową, w ramach której do skrzynek e-mail Polaków trafiają fałszywe wiadomości sugerujące możliwość szybkiego otrzymania zwrotu podatku. Ktoś nakłania odbiorców do kliknięcia w link, który w rzeczywistości prowadzi do spreparowanej strony niemającej związku z działaniami polskich urzędów skarbowych.

Jeśli ofiara uwierzy w treść komunikatu i skorzysta z fałszywego łącza, trafi na stronę, która zapewne przypomina autentyczne serwisy rządowe, jednak w praktyce jest tylko ich wierną kopią. Jak podaje Ministerstwo Finansów, odbiorcy są nakłaniani do wypełnienia formularza rzekomo niezbędnego do otrzymania zwrotu podatku, ale w praktyce to narzędzie w rękach oszustów, którzy w ten sposób wyłudzają dane osobowe i kart kredytowych.

Przykładowa wiadomość ma następującą treść:

Drodzy Klienci Masz prawo do zwrotu podatku w wysokości 634.79 PLN Prześlij poniższy formularz, abyśmy mogli go przetworzyć Prosimy o jak najszybszy zwrot pieniędzy. Uzyskaj dostęp do formularza Kontynuacja procesu zwrotu kosztów może zająć do 24 godzin. Ten proces może zostać opóźniony, jeśli formularz zwrotu nie zostanie prawidłowo przesłany

Jak widać, kampania nie jest szczególnie dobrze przygotowana choćby z uwagi na łamaną polszczyznę w treści. Niestety jednak, z pewnością część osób zawierzy komunikatowi i odruchowo skorzysta z załączonego w treści linka. Zdecydowanie nie należy tego robić, a poniższą wiadomość traktować ze szczególną ostrożnością. Ministerstwo prosi, by po otrzymaniu takiej lub podobnej wiadomości, niezwłocznie skontaktować się z instytucją poprzez e-mail na adres incydent@mf.gov.pl.

Kiedy oszuści wejdą w posiadanie numerów karty kredytowej ofiary, kolejnym krokiem będzie próba kradzieży pieniędzy z jej konta. W takiej sytuacji warto niezwłocznie skontaktować się z bankiem i podjąć odpowiednie działania zmierzające do blokady karty i/lub próby zablokowania transakcji i odzyskania pieniędzy.

Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.