Masz telefon na abonament? Oto, co musisz wiedzieć o poniedziałkowych zmianach

Masz telefon na abonament? Oto, co musisz wiedzieć o poniedziałkowych zmianach22.12.2020 10:20
Spore zmiany w prawie, tym razem na rzecz klienta /fot. Christo Anestev z Pixabay

Od poniedziałku 21 grudnia wchodzą w życie zmiany w prawie telekomunikacyjnym. I jest się z czego cieszyć. Abonenci mają teraz większe prawa.

Istnieje co najmniej kilka kwestii, które od lat mogły działać na niekorzyść klientów operatorów sieci telekomunikacyjnych. Wieloletnie skargi doprowadziły do tego, że wprowadzono konkretne zmiany, które już weszły w życie. "Naszą intencją było i jest przede wszystkim jak najpilniejsze wprowadzenie prokonsumenckich zmian (...) Nowe regulacje pozwolą szybciej wdrożyć nowe i lepsze standardy obsługi konsumenckiej" - komentuje zmiany  sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Marek Zagórski.

Przejdźmy do konkretów. Jedna z najważniejszych zmian pojawia się w przypadku chęci rozwiązania umowy. Jak dotąd, aby tego dokonać, abonent musiał stawić się w punkcie usługowym danego operatora. Teraz każdy z usługodawców jest zobowiązany umożliwić klientowi możliwość zdalnego wypowiedzenia umowy. Wystarczy wiadomość e-mail.

Zmiany w prawie telekomunikacyjnym – ma być wygodnie, przejrzyście i sprawiedliwie

"Zniknie konieczności wypełniania papierowych dokumentów i nadawania ich listem poleconym, czy też złożenia w punkcie sprzedaży operatora" - czytamy w komunikacie. Kolejna zmiana w przepisach zobowiązuje operatorów do poinformowania klienta o otrzymaniu oświadczenia oraz potwierdzenia przyjęcia go.

Druga z kluczowych zmian zabrania operatorom automatycznego przedłużania umów. Dotychczas, po zakończeniu terminu ustalonego przez operatora i abonenta, z każdym miesiącem usługi były przedłużane o kolejne 30 dni, dopóki klient sam nie zgłosił rezygnacji, lub nie podpisał nowej umowy. Od teraz, usługodawca jest zobowiązany do poinformowania klienta nie później niż 30 dni przed upływem umowy, na jaki okres umowa została zawarta. Operator ma także obowiązek poinformować klienta o sposobach jej rozwiązania oraz o najkorzystniejszych oferowanych przez firmę pakietach taryfowych.

Trzecia kluczowa zmiana chroni klienta przed dodatkowymi płatnościami. Abonent będzie ponosić koszty jedynie ustalone w zapisach umowy. Według ministerstwa, takie rozwiązanie ma chronić klientów przed opłatami za uruchomienie dodatkowych usług, oraz przed wyłączeniem tych, które mieli zagwarantowane w umowie.

Usługodawca jest zobowiązany do stałego udostępniania informacji o aktualnym użyciu danych. Ta zmiana ma pozwolić klientom lepiej monitorować stan swoich usług, aby nie przekraczać ilości zawartej w umowie, co następnie skutkuje spowolnieniem prędkości połączenia internetowego.

Kolejną wartą uwagi zmianą jest prawo do zachowania ciągłości w świadczeniu usług dostępu do sieci. Chodzi o przypadek, gdy abonent zmienia operatora. W takim przypadku nowy dostawca połączenia internetowego jest zobowiązany aktywować usługę w najkrótszym możliwym czasie i nie później niż w jeden dzień roboczy po zakończeniu świadczenia usług przez poprzedniego operatora.

Skąd biorą się zmiany w prawie? Zwyczajnie gonimy standardy Unii Europejskiej

Z nowelizacji prawa telekomunikacyjnego jako abonenci mamy prawo się cieszyć. Chociaż zmiany może nie są tak rewolucyjne, to delikatnie zmienią obraz obecnego podejścia do klienta, które niekiedy nie wygląda tak, jak powinno. Przede wszystkim, nareszcie możemy rozwiązać umowę w sposób zdalny, co jak dotąd absurdalnie nie było możliwe, ponieważ zdalnie mogliśmy taką umowę rozpocząć. Zmiany w prawie to pierwszy etap wprowadzania Dyrektywy ustanawiającej Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej (EKŁE).

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.