Microsoft: 1,2 mln kont firmowych każdego miesiąca pada łupem przestępców

Microsoft: 1,2 mln kont firmowych każdego miesiąca pada łupem przestępców08.03.2020 09:05
fot. Shutterstock.com

– Jeśli pracujesz w organizacji zatrudniającej 10 tys. osób, dane 50 z nich zostaną w tym miesiącu wykradzione – mówił Alexander Weinert, dyrektor ds. bezpieczeństwa tożsamości Microsoft, na lutowej konferencji RSA. Według danych przedstawionych przez spółkę, każdego miesiąca łupem przestępców pada 0,5 proc. kont firmowych, czyli łącznie ponad 1,2 mln osób.

Alexander Weinert wystąpił przed publicznością zgromadzoną w Moscone Center w San Francisco, aby zobrazować konieczność wykorzystywania weryfikacji dwuetapowej. Jak stwierdził, w tej chwili z tego zabezpieczenia korzysta zaledwie 1 na 10 użytkowników biznesowych. Tymczasem, jego zdaniem, aż 80 proc. ze wspomnianych 1,2 mln udanych ataków można byłoby uniknąć, gdyby tylko rzeczony mechanizm został aktywowany.

Microsoft uważa, że zdecydowana większość ataków na konta firmowe, głównie pocztowe, bazuje na technice password spraying, czyli wpisywaniu kilku najpopularniejszych haseł (np. zaq!@#WSX) dla setek milionów kont. Z pewnością nie jest to najbardziej wyszukana metoda, jednak przy odpowiednio szerokiej bazie kont docelowych pozwala łatwo osiągnąć zamierzony cel.

Niska świadomość zagrożeń

– Nie ma wątpliwości, że weryfikacja dwuetapowa zapobiegłaby większości ataków (...) cyberzłodzieje kochają archaiczne metody uwierzytelniania – kontynuował Weinert. Nadmienił, że raptem piąta część udanych ataków to efekt bardziej skomplikowanych kampanii, kiedy istotnie dodatkowa weryfikacja mogłaby nie pomóc. Jak w przypadku bezpośredniego wyłudzenia hasła dostępu czy fizycznej kradzieży firmowego urządzenia.

Dowodem na potwierdzenie tych słów ma być fakt, że lwia część przejętych przez crackerów kont działa na starszych protokołach, takich jak SMTP, IMAP czy POP. W opinii Weinterta, są to konta postawione na prymitywnych serwerach, w firmach gdzie panuje niska świadomość zagrożeń, a poziom wykorzystania weryfikacji dwuetapowej jest tam bliski zera.

Co zaleca Microsoft?

Odpowiedź jest prosta: włączyć weryfikację dwuetapową wszędzie, gdzie jest to możliwe. (Poniżej możesz zobaczyć nasz poradnik na ten temat). To jednak, przynajmniej nikogo w miarę zaznajomionego ze sprawą, szokować nie powinno. Weinert przedstawił jednak jeszcze jedno spostrzeżenie. – Zarządzając firmą, koniecznie uświadom swoich pracowników – zalecił. – Mimo że metody zabezpieczeń są coraz doskonalsze, udanych ataków wcale nie ubywa, a to może wynikać tylko z powszechnej niewiedzy – podsumował przedstawiciel Microsoftu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.