Microsoft na szóstkę: Electronic Frontier Foundation chwali firmę za wzorowe podejście do kwestii prywatności

Microsoft na szóstkę: Electronic Frontier Foundation chwali firmę za wzorowe podejście do kwestii prywatności19.05.2014 13:19

O tym, że nie każda firma internetowa ceni kwestię ochronyprywatności swoich użytkowników, niestety dobrze dziś wiemy. Małokto jednak zdaje sobie sprawę z tego, że na firmę, która wzorowopodchodzi do tej sprawy (przynajmniej z perspektywy obrońcówwolności obywatelskich) wyrósł Microsoft.

Electronic Frontier Foundation już niemal od ćwierć wiekuwalczy o prawo do prywatności, anonimowości i wolności słowa wSieci, rozumiejąc je w radykalny sposób i widząc zagrożenia dlanich zarówno ze strony cyberprzestępców jak i legalniedziałających firm oraz (a może przede wszystkim) rządów państw.Niespełnarok po ujawnieniu przez Edwarda Snowdena dokumentów dowodzącychdziałań podejmowanych przez NSA, Fundacja przyjrzała się postawienajwiększych firm internetowych, w mniejszy lub większy sposóbpowiązanych z tą aferą.

Microsoft zajmował na liście oskarżonych o kolaboracjępoczesne miejsce – jednak oskarżenia te musiały okazać sięniezbyt wiarygodne, a sam gigant z Redmond zrobił wiele, by pokazaćświatu, że prywatność ma dla niego kluczowe znaczenie. Od samegowyjawienia rewelacji Snowdena firma podkreślała, że daneużytkowników udostępniała tylko w razie otrzymania sądowegonakazu, a służby specjalne i agencje wywiadowcze nigdy nie miałynieograniczonego dostępu do jej sieci.

Jest faktem, że prawnicy Microsoftu otwarcie żądali odWaszyngtonu stosowania bardziej przejrzystych procedur w kwestiidostepu do danych, powołując się w tym nawet na konstytucję USA.Firma nie cofała się też przez wykorzystaniem swoich lobbystów wKongresie, walczących o to, by kwestia prywatności użytkownikównie została zapomniana w amerykańskim parlamencie.

Te działania spotkały się z dużym uznaniem Electronic FrontierFoundation. Organizacja w swoim raporcie*Who has your back: protecting your data from goverment request *poraz kolejny wystawiła oceny największym amerykańskim firmominternetowym. Pod uwagę wzięto sześć kryteriów: wymógprzedstawienia nakazu sądowego dla ujawnienia treści komunikacji,informowanie użytkowników o rządowych próbach dostępu do danych,publikowanie raportów o aktywności rządów w tej kwestii,publikowanie wytycznych dla organów ścigania, walka o prawaużytkowników przed sądem oraz publiczne przeciwstawianie sięmasowej inwigilacji.

W tym roku wyniki Microsoftuznacząco się poprawiły. Firma zaczęła informować użytkownikówo żądaniach wydania ich danych władzy, aktywnie stawała też postronie swoich użytkowników w wytoczonych im procesach. W tensposób Redmond zostałouhonorowane sześcioma dużymi gwiazdkami. Jak piszą autorzyraportu, szczególne wrażenie wywarł na nich tegoroczny raportMicrosoftu poświęcony otrzymanym żądaniom wydania danych, wktórym przedstawiono m.in. informacje o narodowych listachbezpieczeństwa – nakazach administracyjnych FBI używanych doochrony przed szpiegostwem i terroryzmem,oraz nakazach inwigilacji obcokrajowców na mocy prawa FISA. Dziękitemu Redmond znalazło się wśród dziewięciu firm, któreotrzymały najwyższe noty. Pozostałe to Apple, CREDO Mobile,Dropbox, Facebook, Google, Sonic, Twitter i Yahoo.

Czarną owcą okazał sięfoto-komunikator Snapchat, dla którego kwestie prywatnościpraktycznie nic nie znaczą – firma gotowa jest wydać dane swoichużytkowników na każde żądanie, nie robi też niczego w kwestiiprzeciwstawienia się masowej inwigilacji. Fatalnie wypadły teżAT&T i Amazon.

Miejmy nadzieję, że pochwałagiganta z Redmond nie okazała się przedwczesna. Z ujawnionychniedawno dokumentów wynika, że rząd federalny prowadził zMicrosoftem rozmowy w kwestii uzyskania uprzywilejowanego dostępu dousług takich jak Outlook.com, Skype czy SkyDrive. Nie wiadomo, jakrozmowy te się potoczyły. Nie jest przecież wykluczone, że firmamogła odrzucić bezprawne żądania administracji Obamy. Jedno jest pewne: względem wyników z zeszłorocznego raportu, wyniki większości firm w 2014 znacznie się poprawiły.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.