Microsoft skarży Google „za całokształt”

Microsoft skarży Google „za całokształt”31.03.2011 13:26

Wiceprezydent i główny prawnik Microsoftu, Brad Smith, poinformował na swoim blogu, że dzisiaj złożona zostanie formalna skarga firmy do Komisji Europejskiej w związku z rzekomymi monopolistycznymi praktykami Google.

Inaczej niż zwykle, tym razem skarga dotyczy szeregu spraw narastających od lat. Określenie „za całokształt” nie jest więc w tym przypadku szczególnie przesadzone. Oczywiście Microsoft we wniosku o wszczęcie dochodzenia antymonopolowego musiał wymienić konkretne powody - ujęto więc sześć zasadniczych problemów.

Po pierwsze Microsoft zarzuca firmie Google, że po nabyciu serwisu YouTube w 2006 roku znacząco utrudniała ona dostęp innych wyszukiwarek do treści, co w połączeniu z popularnością YouTube powoduje, że indeksowanie materiałów wideo w Bingu mocno kuleje. Jako drugi argument wytknięto, że Google zablokował możliwość poprawnego funkcjonowania serwisu YouTube na urządzeniach Windows Phone, ale jednocześnie umożliwił powstanie bogatej funkcjonalnie aplikacji dla Androida. Co ciekawe, iPhone'y też nie mają problemów z dostępem do YouTube - zapewne dlatego, tłumaczy Microsoft, że Apple nie ma swojej wyszukiwarki...

Trzeci powód skierowania skargi dotyczy elektronicznych książek. Google od dawna ma chrapkę na e-booki. Firma wielokrotnie podejmowała próby zeskanowania materiałów i umieszczenia ich w swojej bibliotece - wówczas jednak nikt inny, w tym Bing i konkurencyjne wyszukiwarki, nie miałby do tych danych dostępu. Takim rozwiązaniom jednak sprzeciwia się nie tylko Microsoft. Niedawno negatywny dla Google wyrok wydał sąd federalny w Stanach Zjednoczonych, teraz więc Microsoft szuka potwierdzenia swoich racji także w europejskim wymiarze sprawiedliwości.

Czwarty argument Microsoftu związany jest z reklamami online i usługą AdSense. Google ma ograniczać dostęp reklamodawców do należących do nich danych statystycznych, a w związku z tym utrudniać im możliwość realizacji kampanii reklamowych u innych dostawców, na przykład w usłudze adCenter Microsoftu. Naturalne jest więc, że wielu reklamodawców po prostu pozostanie z Google, nie decydując się na przetestowanie innych platform reklamowych, co dodatkowo przełoży się na mniej dopasowane reklamy kontekstowe w konkurencyjnych wyszukiwarkach takich jak Bing.

Piątym filarem skargi jest stosowanie niedozwolonych warunków wyłączności, w rezultacie czego większość "wiodących europejskich witryn" nie może używać na swoich stronach wyszukiwarki innej niż napędzanej przez silnik Google. Microsoft twierdzi nawet, że te niezdrowe zasady uniemożliwiły mu promowanie własnych usług Windows Live takich jak Hotmail czy Skydrive w europejskich operatorów telekomunikacyjnych, bo te usługi z naturalnych względów połączone są z wyszukiwarką Bing.

Wreszcie ostatni, szósty problem, jaki widzi Microsoft to podejrzenie o stosowanie nieuczciwych algorytmów wyświetlania reklam. Trudno to naturalnie udowodnić, ale Microsoft zapewnia, że przedstawi Komisji Europejskiej „wnikliwą analizę grupy ekspertów”.

Skarga Microsoftu jest obszerna i dotyczy problemów, które pojawiły się na przestrzeni ładnych kilku lat. Dlaczego dopiero teraz? Trudno nie odnieść wrażenia, że jest to trochę akt desperacji. Tak czy inaczej jednak Komisja będzie musiała do każdej z tych spraw się odnieść, co samo w sobie - niezależnie od wyniku - powinno dostarczyć sporo emocji.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.