Microsoft zadowolony z zapotrzebowania na Windows 10 i urządzenia Surface, mniej z Xboksa

Microsoft zadowolony z zapotrzebowania na Windows 10 i urządzenia Surface, mniej z Xboksa30.01.2020 07:00
fot. Shutterstock.com

Microsoft opublikował wyniki finansowe za ostatni okres rozliczeniowy, w tym wypadku drugi kwartał fiskalny 2020 roku, jak przyjęto w Redmond. Spółka ma powody do radości, gdyż sektor komputerów PC zaliczył pierwszy duży wzrost od 2011 roku. Ale ma też problem z Xboksem, który unaocznia, jak bardzo potrzebna jest nowa generacja konsol.

W drugim kwartale fiskalnym 2020 roku przychody Microsoftu wyniosły 36,9 mld dol., a zysk netto – 11,6 mld dol, co oznacza wzrost równy 14 proc. rok do roku. Przychody operacyjne to z kolei 13,9 mld dol., przy wzroście 35 proc. Zysk rozwodniony na akcję – 1,51 dol., wzrost 40 proc. według standardu GAAP. I spora w tym zasługa systemu Windows 10.

Ten nieszczęsny Xbox

Dział komputerów osobistych jako całość przyniósł firmie 13,2 mld dol. Wprawdzie to raptem 2 proc. więcej rok do roku, ale taki stan rzeczy wynika z faktu, że Microsoft liczy jako PC-ta konsolę Xbox i związane z nią akcesoria i usługi. Sam Windows OEM zaliczył na plusie 18 proc., usługi komercyjne do niego przypisane – 25 proc., Surface i przychód z reklam zaś – po 6 proc.

Na nieszczęście Microsoftu, zadyszka Xboksa okazała się naprawdę dotkliwa. Średnio 11 proc. mniej wpłynęło do kasy z konsol, akcesoriów, gier i abonamentów.

Dyrektor finansowa, Amy Hood, przyznaje, że przynajmniej do czasu premiery nowej generacji Xbox utrzyma tendencję spadkową. Zgodnie z logiką, firma spodziewa się, że sprzedaż konsol będzie coraz gorsza, podobnie jak gier i płatnych dodatków. Co jednak ciekawe, ponoć liczba subskrybentów Game Pass w ostatnim kwartale wzrosła dwukrotnie. Do tego Microsoft duże nadzieje pokłada w usłudze strumieniowania rozgrywki, xCloud.

Taką melodią przyszłości mają być również nowe urządzenia z linii Surface, z planowanymi na wiosnę słuchawkami Surface Earbuds na czele. I prawdopodobnie odświeżonymi modelami Surface Book i Surface Go, choć tego już przedsiębiorstwo nie dodaje.

Z głową w chmurach

Niemniej, co zrozumiałe, najwięcej dobrego dla korporacji i tak wydarzyło się w oprogramowaniu i usługach dla przedsiębiorstw. Dział Office, LinkedIn i Dynamics zagwarantował przychód 11,8 mld dol., rosnąc o 17 proc. rok do roku. Z kolei chmura to 11,9 mld dol. przychodu i wzrost wynoszący bagatela 27 proc. Przy czym na przykład sama platforma Azure urosła o 62 proc., a Office 365 – o 19 proc. Widać więc wyraźnie, skąd pochodzi główna część zysków.

Widać także, że nie ma szans, aby Microsoft zrezygnował z parcia w stronę usług abonamentowych. Żaden księgowy nie wyrazi na to zgody, czego by nie krzyczeli malkontenci.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.