Ministerstwo Cyfryzacji publikuje oświadczenie „Co się stało z bazą PESEL?”

Ministerstwo Cyfryzacji publikuje oświadczenie „Co się stało z bazą PESEL?”29.08.2016 18:32

W czwartkowy wieczór pojawiły się pierwsze informacje o ogromnym wyłudzeniu danych z systemu PESEL, którego dokonano za pośrednictwem uprawnionych komputerów należących do dużych kancelarii komorniczych. Już następnego dnia informacje te potwierdziła prokuratura. Dopiero dziś oficjalny komunikat w tej sprawie opublikowało Ministerstwo Cyfryzacji.

Rozczaruje się jednak ten, kto spodziewał się, że obywatele zostaną szerzej poinformowani o dotychczasowych ustaleniach prowadzącej śledztwo Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Zamiast tego, w raczej lakonicznej notatce zatytułowanej Co się stało z bazą PESEL? otrzymujemy potwierdzenie znanych już faktów i poradnik dla tych, którzy chcą dowiedzieć się, czy ich dane zostaną lada moment wykorzystane na przykład do wzięcia kredytu.

Ważną informację stanowi jednak fakt, że jak dotąd nie stwierdzono, aby dane zostały przekazane poza kancelarie, co budzi jeszcze większe wątpliwości. O ile możemy sobie wyobrazić w jakim celu przeprowadzać skoordynowaną akcję na taką skalę mogą hakerzy, tak jeszcze większą konsternację budzi fakt, że za bombardowaniem systemu setkami tysięcy zapytań stoją kancelarie komornicze.

Nie mamy też do czynienia z tzw. włamaniem hakerskim, czyli z pokonaniem mechanizmów bezpieczeństwa. System jest monitorowany na bieżąco. Ministerstwo Cyfryzacji i podległy mu Centralny Ośrodek Informatyki robią to w ramach normalnych procedur.

Ministerstwo poinformowało także o procedurze, dzięki której każdy może dowiedzieć się, czy to właśnie o jego dane wysyłały zapytania kancelarie. W tym celu można drogą elektroniczną, po podpisaniu Profilem Zaufanym, przesłać do Ministerstwa stosowny wniosek. Można go także wydrukować i wysłać na adres: Ministerstwo Cyfryzacji, Departament Ewidencji Państwowych, ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa, z dopiskiem SRP.

Ponadto uruchomiono także infolinię pod numerem 22 245 59 05, która działa codziennie od 8:00 do 16:00. Jeżeli Ministerstwo potwierdzi, że kancelarie komornicze wysyłały zapytania o dane, i nie było to powiązane z toczącym się postępowaniem, obywatel może otrzymać status pokrzywdzonego po zgłoszeniu sprawy do prokuratury.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.