Młode pokolenie woli pisać niż rozmawiać twarzą w twarz, woli Snapchata od Facebooka

Młode pokolenie woli pisać niż rozmawiać twarzą w twarz, woli Snapchata od Facebooka12.09.2018 14:24

Jak młode pokolenie postrzega kontakty międzyludzkie? Nikogo nie powinno zaskoczyć stwierdzenie, że dla nich lepszą formą kontaktu jest pisanie niż rozmowa na żywo. To było do przewidzenia, podobnie jak odejście młodych z Facebooka na rzecz innych serwisów społecznościowych.

Zamiłowanie młodzieży do rozmów przez komunikatory i SMS-y potwierdza raport organizacji Common Sense, w którym wypowiedziała się grupa 1141 amerykańskich nastolatków w wieku od 13 do 17 lat, pochodzących z różnych środowisk i reprezentujących różne rasy. W porównaniu z wynikami podobnej ankiety w 2012 roku, „dzisiejsza młodzież” mniej ceni sobie spotkania twarzą w twarz. Nie można jednak powiedzieć, że stało się to kosztem komunikacji tekstowej – zainteresowanie nią wzrosło tyko nieznacznie. Znacznie wzrosło za to zainteresowanie serwisami społecznościowymi jako metodą komunikacji oraz videoczatami. To ostatnie zjawisko nie powinno dziwić – rozmowy wideo w ciągu ostatnich 5 lat stały się bardziej dostępne i skutecznie zastępują spotkania z osobami mieszkającymi daleko.

Wyniki ankiety podkreślają też zmniejszające się znaczenie Facebooka w życiu młodych ludzi. Choć zainteresowanie mediami społecznościowymi w ogólności rośnie, Facebook traci. W 2012 roku było to główne medium społecznościowe prawie 70 proc. ankietowanych, w tym roku odpowiedziało tak zaledwie 15 proc. Zwycięzcami w tym roku są Snapchat i Instagram. Trzeba też dodać, że popularyzacja mediów społecznościowych idzie w parze z coraz lepszą dostępnością smartfonów wśród ankietowanych.

Warto tu przytoczyć jedną z wypowiedzi osób, które brały udział w badaniu, dobrze ilustrującą obraz Facebooka w oczach młodych Amerykanów. 16-latka zapytana o to, z kim rozmawia na Facebooku, odpowiedziała: „z dziadkami”. Innymi słowy, Facebook jest platformą dla starych ludzi, a korzystanie z niego może być odbierane jako „obciachowe”. Ten trend obserwujemy także w Polsce, gdzie Facebook zaczyna być Naszą klasą dla czterdziestolatków.

Raport porusza też kwestie związane ze zdrowiem psychicznym i zjawiskiem gnębienia w Internecie. Jeśli chodzi o samoakceptację, dobrą samoocenę, poczucie przynależności do grupy czy zaburzenia depresyjne, wyniki są dość dobre. Wzrosła liczba młodych osób, które dzięki mediom społecznościowym czuje się lepiej. Dla większości osób media społecznościowe są dość obojętne, ale znaczna liczba czuje się dzięki nim mniej samotna czy gorsza od rówieśników. Nie oznacza to jednak, że nie ma przypadków odwrotnych.

O ile młodzież ocenia pozytywnie wpływ mediów społecznościowych na swoje samopoczucie, aż 35 proc. doświadczyło jakiegoś rodzaju cyberprzemocy (w 2012 było to tylko 5 proc.). Największym problemem jest jednak poczucie „bycia więźniem” smartfonu. Aż 72 proc. młodych osób uważa, że firmy IT manipulują ludźmi, by na dłużej przyciągnąć ich do smartfonów. 55 proc. rzadko kiedy odkłada smartfon, gdy spędza czas ze znajomymi, podobny odsetek zaznacza, że smartfony bardzo rozpraszają. Raport nie daje niestety wskazówek, pozwalających jednoznacznie ocenić media społecznościowe.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.