Mozilla i Epic Games chwalą się przeniesieniem silnika Unreal na Firefoksa: już wiemy, po co był asm.js

Mozilla i Epic Games chwalą się przeniesieniem silnika Unreal na Firefoksa: już wiemy, po co był asm.js28.03.2013 12:23

Trend przekształcania przeglądarek w konsole do gier jakoś niechce przeminąć. Z jednej strony Google stara się pozyskiwaćkolejnych wydawców, którzy zainteresowani byliby przenoszeniemswoich tytułów na wbudowanego w Chrome Native Clienta –środowisko uruchomieniowe dla kodu natywnego, z drugiej Mozilla robico może, by zwiększyć wydajność standardowych technologiiwebowych i przedstawićFirefoksa jako idealną platformę dla komputerowej rozrywki.Każdy z tych sposobów ma swojeplusy, każdy ma i minusy. Rozwiązanie Mozilli na pewno jednakbardziej musi podobać się webowej społeczności, tak bardzoceniącej otwarte standardy i technologiczną neutralność. A co,jeśli nagle standardowe technologie Mozilli przestałyby być takinteroperacyjne, jak dotąd? Gdyby wymagające aplikacje pisane naFirefoksa nie działały już na innych przeglądarkach?[img=unreal]To nie jest tylko gdybane. Odniedawna Mozilla pracuje nad technologiąasm.js – podzbiorem JavaScriptu, do którego można kompilowaćkod C/C++. Powstały w ten sposób kod można uruchomić na dowolnejprzeglądarce zgodnej ze standardem ECMAScript, jednak będzie ondziałał bardzo powoli, bez jakichkolwiek optymalizacji – chyba żezostanie uruchomiony na specjalnym silniku JavaScriptu, zawierającymobsługę optymalizacji asm.js. Taki właśnie silnik Mozillapokazała przy okazji premiery Firefoksa 22 w kanale wydawniczymNightly: OdinMonkey pozwala uruchamiać skompilowane do asm.jsoprogramowanie z szybkością bliską natywnej (obecnie z narzutemrzędu 60 proc. – dla porównania, narzut dla kodu uruchamianego naniezoptymalizowanym silniku, takim jak V8 w Chrome, wynosi 600proc.).Oczywiście Mozilla zapewnia, żekażdy producent przeglądarek może wprowadzić optymalizacje dlaasm.js do swojego silnika skryptowego – i nie jest to wcaleniezgodne z prawdą. To samo jednak twierdziło Google, prezentującNative Clienta, miała to być wtyczka dostępna dla każdego, kto doprzeglądarki wprowadziłby nowy interfejs wtyczek PPAPI (Pepper),następcę standardowego NPAPI. Dziś Native Client działa tylko wChrome – i raczej ta sytuacja nigdy nie ulegnie zmianie.Asm.js niewiele by było warte,gdyby było tylko eksperymentem. Jednak tym razem Mozilla znalazłapoważnego partnera. Ludzie ze znanego chyba każdemu graczowi EpicGames współpracowali z programistami Firefoksa nad przeniesieniemsilnika Unreal Engine 3 na asm.js, i podobno zajęło im to zaledwiecztery dni. Jak czytamy w komunikacie prasowym, pozwoli towkrótce deweloperom na eksplorowanie nieograniczonych możliwości wkwestii przenoszenia popularnych gier na Web.Mimo tych deklaracji, niedostaliśmy działającego na asm.js dema Unreal Engine. Pokazane mabyć ono za kilka tygodni. Na razie wystarczyć ma poniższe wideo,oraz zapowiedź współpracy z wydawcami takimi jak Disney,Electronic Arts i ZeptoLab. [yt=http://www.youtube.com/watch?v=XsyogXtyU9o]Wydaje się nam jednak, żeMozilla w tym wszystkim zapomniała o jednej rzeczy. Gry to nie tylkoszybko działający silnik. Gry to gigabajty tekstur i modeli, klipywideo i wysokiej jakości dźwięk. Kupując grę na konsolę czy PC,gracz to wszystko dostaje na nośniku optycznym – by rozpocząćgrę wystarczy trwająca kilka minut instalacja, później już możnagrać praktycznie od razu. Gdyby ktoś teraz chciał zagrać wtakiego Assasins Creeda, Uncharted czy Bioshock Infinite wprzeglądarce, musiałby czekać całe godziny, aż te wszystkie danegry się pobiorą z Sieci – i prawdopodobnie tak byłoby za każdymrazem: technologie HTML5 pozwalające przechowywać dane aplikacjiwebowych lokalnie, w przeglądarce, nie były opracowywane z myśląo przechowywaniu gigabajtów danych graficznych.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.