Mozilla Persona coraz bliżej dojrzałości, wyrasta na najlepszy system bezhasłowego logowania w Sieci

Mozilla Persona coraz bliżej dojrzałości, wyrasta na najlepszy system bezhasłowego logowania w Sieci10.04.2013 12:03

Mozilla to dziś nie tylko Firefox, ale też cała gamatechnologii webowych, które oferowane są na wolnych licencjachkażdemu producentowi przeglądarek, z nadzieją, że ichupowszechnienie uczyni Sieć lepszą. Czy jednak mają one szanse naupowszechnienie w sytuacji, gdy przynajmniej potencjalnie stanowiązagrożenie dla własnościowych technologii internetowych gigantów?Taką potencjalnie wywrotową dla webowego ekosystemu technologiąjest Persona – zdecentralizowany system uwierzytelniania dla stroninternetowych, bazujący na protokole BrowserID i pod niektórymi względami przypominający rozwiązania takie jakFacebook Connect czy Google Sign-In. W przeciwieństwie jednak dowłasnościowych technologii Persona wykorzystuje jako identyfikatoryużytkownika adresy e-mail, zapewnia znacznie wyższy poziom ochronyprywatności i w zamierzeniu w pełni integruje się z przeglądarką.Do sfinalizowania Persony jeszcze trochę czasu zostało – wciążtrwają testy kolejnych wersji beta, ale zdecydowało sięwykorzystać ją już kilka większych witryn (m.in. The Times), atakże popularny system zarządzania treścią Drupal. Czy jest szansa na to, by dzięki Personie udało się wyeliminowaćz WWW hasła, zastępując je kryptograficznymi dowodami prawa dodanego identyfikatora, przeprowadzanymi przez samą przeglądarkę?Oczywiście nie chodzi o zastąpienie haseł wszędzie tam, gdzieprywatność jest sprawą najwyższej wagi, ale przecież internaucikorzystają też z wielu witryn, do których uzyskanie dostępu przezosobę postronną (która np. skorzystałaby z przeglądarkiinternauty) nie jest końcem świata. [yt=http://www.youtube.com/watch?v=KIFvKVJ6vk4]Wydana właśnie wersja Beta 2 przynosi garść poprawek błędówz poprzedniego wydania, ale też jedną istotną nowość. MechanizmIdentityBridging pozwala na logowanie do obsługujących Personę witrynza pomocą dowolnych (w założeniu) adresów. Na razie obsługuje onkonta pocztowe Yahoo!. Jeśli chcecie sprawdzić, jak to działa, imacie konto w Yahoo!, możecie jednym kliknięciem zalogować się doserwisu zarządzania zadaniami 123done.org.Sceptycy zauważą zapewne, że przecież równie dobrze możnakorzystać do takiego logowania się z Facebooka (a może nawetlepiej – mechanizm Facebook Connect obsługiwany jest dziś przeztysiące witryn w Sieci). Jednak nie każdy ma przecież konto naFacebooku (a chyba każdy ma skrzynkę pocztową), nie każdy teżżyczy sobie, by Facebook „wiedział”, z których witrynkorzystamy. Persona jest tymczasem dziełem organizacji non-profit,której internauci mogą zaufać nie tylko ze względu na dobrąopinię Mozilli, ale też konkretne rozwiązania techniczne – to,co i komu chcemy udostępniać przez Personę pozostaje całkowicie wgestii użytkownika.[img=mozillapersona]Sama Mozilla zachęca tymczasem operatorów serwerów pocztowychdo zostania dostawcamitożsamości dla Persony, a webdeweloperów do wdrożeniajej na stronach WWW. Nie jest to trudne – jak stwierdziłostatnio Julius Schorzman, programista webowej aplikacji CRMDailyCred, wdrożenie Persony jest łatwiejsze niż wdrożenieFacebook Connect czy jakiejkolwiek implementacji Oauth jakąwidzieliśmy. Jakość tegosystemu uwierzytelniania chwali też Olan Skerett z Fundacji Eclipse,twierdząc, że Persona jest zdecydowanie lepsza od OpenID.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.