Myślała, że to telefon z banku. Skończyła na komisariacie

Myślała, że to telefon z banku. Skończyła na komisariacie04.04.2023 13:25
Oszustwo przez telefon to żadna nowość
Źródło zdjęć: © Pixabay

Zdalna obsługa klienta to wygodny sposób na załatwianie spraw. Niestety wielu z nas jeszcze nie wie, że za każdym razem należy weryfikować dane rozmówców. O tym, dlaczego jest to ważne, przekonała się 21-latka, która była przekonana, że odebrała telefon z banku.

Oszustwo "na pracownika banku" to w ostatnim czasie jedna z ulubionych metod działania cyberprzestępców. Wiele osób otrzymuje telefony, w których rzekomy pracownik banku ostrzega przed zagrożeniem i "pomaga" się z nim uporać. W rzeczywistości oszuści w ten sposób starają się wzbudzić zaufanie i wywrzeć presję, która zmusza ich ofiary do podejmowania nieracjonalnych działań.

Lubińska policja opisała przypadek 21-latki, która została okradziona w podobny sposób. Otrzymała ona telefon od rozmówcy, który przedstawił się jako pracownik banku. Poinformował, że ktoś próbuje zaciągnąć na jej konto kredyt na kwotę 15 tys. zł. Oszust miał być w stanie uratować jej oszczędności. W tym celu namówił kobietę do zainstalowania aplikacji AnyDesk.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Tech Winter Challenge: Test terenowy Tefal Cook4Me

Jak informuje policja - aby zapobiec wzięciu wspomnianego kredytu, kobieta musiała tylko potwierdzić jedną transakcję. AnyDesk, jako oprogramowanie do zdalnej obsługi pulpitu, dało przestępcom niemal pełną kontrolę nad telefonem ofiary. Zalogowała się ona do bankowości elektronicznej, przekazując tym samym dane logowania oszustom.

Ci wiedzieli, jak z nich skorzystać. Gdy 21-latka wróciła do domu, zorientowała się, że z jej konta zniknęły środki. Oszustom udało się niedużym nakładem pracy przejąć 2 tys. zł z konta nieświadomej zagrożenia ofiary.

Przypominamy, że w czasach, gdy spoofing telefoniczny jest powszechny, nie należy ufać rozmówcom tylko na podstawie wyświetlającego się numeru telefonu. Każdy bank posiada swoją procedurę weryfikacji pracowników. Jeśli jednak chcemy mieć pewność, że rozmawiamy z doradcą bankowym, a nie oszustem, wystarczy rozłączyć się i zastosować tzw. zasadę 30 sekund.

Ważne jest, aby nigdy nie instalować aplikacji, co do których nie mamy pewności. Pracownicy banku nigdy nie będą nas prosić o podobne zachowanie, a pobieranie nieznanego oprogramowania to jak proszenie się o kłopoty.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.