Na czym zarabia branża VR? Napędzają ją gry i pornografia

Na czym zarabia branża VR? Napędzają ją gry i pornografia24.07.2018 13:13

Choć gogle VR w naszych domach to wciąż rzadkość, urządzenia wciąż się rozwijają i najwyraźniej można w tej branży zarobić. Tylko jak? Odpowiedź nie powinna zaskakiwać. napędzają ją materiały rozrywkowe, a najbardziej gry i pornografia.

Oficjalnie nie mamy żadnych informacji na ten temat, ale firma SexLikeReal, produkująca materiały erotyczne VR, przeanalizowała dane ze Steama i własną sprzedaż, by rozwiązać tę zagadkę. 6 czerwca do sieci trafiły dane o sprzedaży gier na Steamie, dające wgląd w rynek gier VR.

Z danych, które wyciekły ze Steama, możemy dowiedzieć się, że od 2016 roku wydanych tam zostało 481 gier VR. Na Steamie zarejestrowanych jest 3,5 miliona kont graczy VR, ale trzeba wziąć pod uwagę, że gracze mogą udostępniać swoje gry i sprzęt innym członkom rodziny, mającym własne profile. Rok 2016 został wybrany dlatego, że wtedy na rynku pojawiły się gogle Oculus Rift i HTC Vive. Po połączeniu tych danych z cenami gier można oszacować, że gry wygenerowały 50 około milionów dolarów dochodu, choć trzeba pamiętać, że Steam słynie z przecen, a niektóre gry były rozdawane przy zakupie gogli.

6 tysięcy pornograficznych filmów VR, wydanych w tym samym czasie, wygenerowało kolejnych 50 milionów. Warto tu zaznaczyć, że wiele platform dystrybucji aplikacji VR nie dopuszcza treści dla dorosłych i aplikację SexLikeReal trzeba instalować samodzielnie. To znacznie ogranicza grono jej odbiorców dostęp do pornografii VR – z aplikacji nie skorzystamy na iPhonie czy PlayStation VR, choć na tym drugim można oglądać filmy z SexLikeReal z pomocą odtwarzacza Littlstar. Są sposoby, by uruchomić aplikację SLR na GearVR Samsunga czy Oculus Go. Być może, gdyby była łatwiej dostępna, pornografia w wirtualnej rzeczywistości generowałaby większe zyski niż gry. Z drugiej strony, w przeciwieństwie do pornografii do oglądania na ekranie, VR nie cierpi z powodu darmowych stron, zarabiających na reklamach i nie dzielących się dochodami z wydawcami. Szczęśliwie materiały VR są dla nich „za duże”.

Jeśli doliczymy do tego zyski z gier dla PlayStation VR i z platformy Oculus Home, według SexLikeReal uzyskamy przychody z rozrywki VR na poziomie 130 milionów dolarów. Pod uwagę wzięte więc zostały tylko gry. Z raportów wiemy, że w pierwszym roku sprzedaży PSVR Sony zarobił na swoich goglach ponad 500 milionów.

Kwota wygląda imponująco, dopóki nie porównamy jej z dochodami w całej branży gier. Według Newzoo w 2018 roku przekroczą one 125 miliardów dolarów – prawie tysiąc razy więcej!

Niemniej jednak to gry i pornografia napędzają branżę VR, w tym sprzedaż gogli. Nie powinno to nikogo dziwić. Historia elektroniki użytkowej na rynku konsumenckim od zawsze obraca się wokół rozrywki i seksu. Dzięki nim rosła sprzedaż komputerów osobistych i magnetowidów, a jako efekt uboczny także telewizorów. Miały też spory wpływ na rozwój Internetu, a teraz pchają do przodu wirtualną rzeczywistość.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.