Na każde 61 e-maili w firmowej skrzynce przypada jedna ze szkodliwym linkiem

Na każde 61 e-maili w firmowej skrzynce przypada jedna ze szkodliwym linkiem14.03.2019 12:00
Na każde 60 e-maili w firmowej skrzynce jeden zawiera szkodliwy link
Redakcja

Gdy w prywatnej korespondencji trafiamy na e-maile budzące podejrzenia, zwykle usuwamy je bez namysłu. Jednak skrzynki służbowe rządzą się trochę innymi prawami. Tymczasem na każde 61 e-maili, jakie trafia do firmowej poczty, przypada jedna ze szkodliwym linkiem. Większość z nas dostaje więc przynajmniej jeden szkodliwy e-mail dziennie.

Administratorzy firmowych skrzynek starają się, by przychodzące na nie wiadomości były filtrowane przez programy zabezpieczające, a ponadto poczta firmowa ma zwykle zupełnie inną wagę, niż prywatna. Dlatego wiele osób jest skłonna z góry założyć, że wiadomości nie są groźne, a nawet, że są ważne.

1 na 61 wiadomości to phishing

Tymczasem analitycy obliczyli, że na każde 61 e-maili, 60 jest bezpiecznych, ale jeden zawiera link do strony, przez którą cyberprzestępcy starają się wyłudzić informacje, dane logowania lub finansowe. Atak tego typu nazywany jest "phishingiem" i polega nie na obejściu zabezpieczeń komputera, ale na zdobyciu zaufania odbiorcy wiadomości.

Jako że e-mail jest podstawą komunikacji w wielu firmach, zdarza się, by pracownicy dostawali codziennie więcej niż 100 wiadomości. W takiej sytuacji mamy gwarancję, że przynajmniej raz dziennie w skrzynce znajdzie się e-mail będący częścią kampanii phishingowej, mający na celu oszukanie odbiorcy.

Analitycy prześwietlili 28 407 664 e-maili, dostarczonych na konta pracowników, które pozytywnie przeszły kontrolę na poziomie filtrów antyspamowych. W tym zestawie rzekomo niegroźnych wiadomości znalazło się 463 546 e-maili ze szkodliwymi linkami. To 1 na 61 wiadomości, stanowiąca potencjalne zagrożenie dla całej firmy.

Oczywiście nie oznacza to, że pozostałe 60 e-maili jest bezpieczna. Wśród nich mogą pojawić się też takie ze szkodliwymi załącznikami. Sporą część wysyłanych e-maili stanowi zwykły spam, który mimo starań administratorów prześlizgnie się przez filtry. Według badań nazwa.pl z końcówki 2018 roku co drugi e-mail wysłany to spam reklamowy lub ze szkodliwym załącznikiem.

Liczba atków phishingowych rośnie

Liczba ataków phishingowych rośnie z miesiąca na miesiąc. Firma Mimecast, zarządzająca usługami Microsoft Exchange i Office 365, oszacowała, że od sierpnia 2018 roku do lutego 2019 liczba ataków tego typu wzrosła o 126 proc.

Przed atakami tego typu można się bronić. Niezastąpiona jest tu czujność i zdrowy rozsądek. Należy dokładnie sprawdzić adres nadawcy, tekst linku i w razie wątpliwości nie wypełniać żadnych formularzy. Oszuści mogą podszywać się pod komornika, administratora usługi, a w okolicach walentynek nawet cichego wielbiciela.

Firmy zaś powinny zadbać o edukację pracowników i wdrożenie odpowiednich procedur bezpieczeństwa. Niestety wciąż najsłabszym ogniwem łańcucha zabezpieczeń IT jest człowiek.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.