Napster powraca: serwis streamingu muzyki Rhapsody wskrzesi upadłą legendę

Napster powraca: serwis streamingu muzyki Rhapsody wskrzesi upadłą legendę15.06.2016 11:28
Łukasz Maślanka

Różne są pomysły na to, aby wyróżnić na tle konkurencji usługę streamingu muzyki przez internet. Dodaje się nowe funkcje, których nie mają rywale, poszerza bazę oferowanych utworów, stosuje się przyjazny interfejs... Ale twórcy serwisu Rhapsody poszli inną drogą i zdecydowali się wskrzesić markę – zombie. Wkrótce usługa zmieni nazwę na Napster.

Napster to jedna z legend internetu. Na przełomie XX i XXI wieku zrobiło się o nim bardzo głośno po tym, gdy szefostwu serwisu proces wytoczył Lars Ulrich, perkusista zespołu Metallica. O co poszło? Kością niezgody okazał się być mechanizm, w oparciu o który działał Napster, czyli wymiany plików muzycznych za pomocą sieci Peer-to-Peer (P2P). Muzyk uznał, że taka forma dzielenia się treściami to kradzież. Sądowe batalie sprawiły, że usługa na stałe zapisała się w kronikach globalnej sieci, a przy okazji zapoczątkowały proces głębokich przemian w serwisie. Z usługi darmowej stał się bowiem usługą płatną, stopniowo tracił na znaczeniu, aż w 2011 r. został przejęty przez serwis streamingu muzyki Rhapsody.

Teraz Napster wstaje z grobu i posłuży jako nowy szyld dla swojego właściciela. Rhapsody zdecydowało się na taki krok, zapowiadając go bardzo lakonicznie na swojej stronie internetowej. Intencje wydają się jasne: chodzi o wywołanie szumu wokół marki i zyskanie uwagi potencjalnych klientów. Dziś bowiem na rynku usług streamingu muzyki online jest duszno, jak we wrocławskim tramwaju w upalny dzień lata. O największy kawałek konsumenckiego tortu walczy Spotify, Apple Music, Deezer, Tidal, a także Google Play Music. I nie jest łatwo nawiązać w miarę wyrównaną walkę z firmami, które już zdążyły się okopać na swoich pozycjach. Rhapsody zaś stawia na usługi płatne, oferując dwa rodzaje abonamentu. Tańszy kosztuje ok. 5 dolarów miesięcznie, droższy zaś – gwarantujący nieograniczony dostęp do bazy liczącej ponad 30 mln utworów bez reklam zarówno na komputerze, jak też na urządzeniach mobilnych – wart jest ok. 10 dolarów miesięcznie. To cena porównywalna z tymi, których wymagają konkurenci.

Co ciekawe, Rhapsody nie zamierza obniżyć cen i abonament już pod szyldem Napstera nadal będzie kosztował ok. 10 dolarów za miesiąc. Cena nie będzie więc konkurencyjna, a oczy klientów na tę usługę ma zwrócić reaktywacja Napstera jako marki. Czy to dobry pomysł? To więcej niż wątpliwe. Efekt zaskoczenia potrwa krótko, przez kilka dni firma będzie miała zapewnione miejsce na łamach portali o technologiach, ale szum nie będzie trwał bez końca. Klienci zaś mają już swoje przyzwyczajenia i ulubione usługi streamingowe, a na pewno nie zechcą płacić za dostęp do muzyki online tylko dlatego, że słysząc słowo „Napster” łza zakręci im się w oku.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.