Naukowcy wszczepili ludziom fałszywe wspomnienia. A potem je usunęli

Naukowcy wszczepili ludziom fałszywe wspomnienia. A potem je usunęli30.03.2021 20:14
fot. Paper Boat Creative/Getty Images

Efekt Mandeli. Zjawisko "pamiętania" rzeczy, które nigdy tak naprawdę się nie wydarzyły. Jak właśnie rzekoma śmierć Nelsona Mandeli w latach 80-tych XX w, którą rozpamiętywała całkiem spora grupa internautów w roku. (pomimo, że tak naprawdę Mandela zmarł dopiero w 2013 r.). Z fenomenem fałszywych wspomnień mierzył się też klasyk Ridleya Scotta "Łowca androidów", a teraz - jak się okazuje także naukowcy, którym udał się bardzo ciekawy eksperyment.

Profesor Aileen Oeberest z Uniwersytetu w Hagen i jej ekipie badaczy (z Niemiec i UK) udało się zmanipulować pamięć krótko- i długotrwałą grupie 52 osób (średnia wieku: 22 lata) biorącym udział w eksperymencie. Większości z nich udało się wmówić fałszywe wspomnienia.

Naukowcy dokonali tego używając różnych technik sugestii w trakcie przeprowadzanego z nimi wywiadu. Najpierw jednak badacze kontaktowali się z rodzicami badanych, wysyłając im ankietę z zapytaniem, czy ich dzieci doświadczyły jakichś bardzo negatywnych sytuacji.

Mogło to być np. użądlenie przez osę albo czy uciekały z domu. Rodzice musieli podać przykłady takich dwóch rzeczywistych, niemiłych wydarzeń. Następnie musieli opisać dwie sytuacje, które nigdy się nie wydarzyły, ale byłyby prawdopodobne. Musiały to być negatywne przeżycia, np. dotyczące śmierci zwierzaka domowego albo zgubienia ulubionej zabawki. Odpowiadający rodzice musieli opisać te nieprawdziwe sytuacje w jak najbardziej szczegółowy sposób.

Warto podkreślić w tym momencie, że osoby przeprowadzające wywiad nie wiedziały, które wspomnienia są prawdziwe, a które nie, a rodzice nie mogli się kontaktować ze swoimi dziećmi. Po uzyskaniu odpowiedzi od rodziców, zaczynała się seria trzech wywiadów z ich dziećmi.

Badacze rozmawiali o wszystkich (a więc dwóch prawdziwych oraz dwóch nieprawdziwych) wspomnieniach. Używali różnych technik sugestii, tak aby wydobyć jak najwięcej szczegółów. Sugerowali również, że niektóre sytuacje miały miejsce pomiędzy poszczególnymi wywiadami.

Spotkania z osobami poddanymi doświadczeniu odbywały się co dwa tygodnie - łącznie trzy razy. Przy trzeciej i ostatniej sesji, w 27 procent przypadków lekkiej sugestii osoby uwierzyły, że zmyślone wydarzenia wydarzyły się naprawdę. Natomiast gdy badacze używali bardziej agresywnych technik, aż 56 proc. respondentów była przekonana, że zmyślone wspomnienia były prawdziwe.

W przypadku lekkich technik sugestii, w 20 proc. przypadków badani przywołali w pamięci całe wydarzenie, a przy agresywnym stylu wywiadu, aż 45 proc. badanych było w stanie odtworzyć te zmyślone sytuacje. Pozostała grupa osób albo nie pamiętała takich wydarzeń albo była nieugięta i od razu odrzuciła wmawiane im wspomnienia jako fałszywe.

Co ciekawe, druga część eksperymentu polegała na "wymazaniu" wmówionych im wspomnień.

Polegało to na tym, że badacze powiedzieli ochotnikom, że wspomnienia o których rozmawiali nie opierały się na ich własnych przeżyciach, lecz mogły pochodzić z opowieści rodziny, bądź być oparte na fotografiach.

W trakcie jednej sesji jeden naukowiec pytał się badanych, skąd im się wydaje, że wzięło się dane wspomnienie. W następnej sesji brał udział nowy naukowiec, który mówił badanym, że wielokrotne pytanie się o odtworzenie wydarzenia w pamięci może prowadzić do stworzenia fałszywych wspomnień.

To właśnie wtedy badani byli poproszeni o to, aby pomyśleli krytycznie o wszystkich czterech wydarzeniach, o jakich im opowiedziano. Po tej nowej serii spotkań znacznie zmniejszyła się liczba osób, która dała sobie wmówić fałszywe wspomenienia. Jednak niektóre osoby nadal uznawały je za prawdziwe.

W tym eksperymencie zmienił się poziom pewności odnośnie fałszywych wspomnień, ale - co interesujące - wiara w prawdziwe wydarzenia pozostała taka sama.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.