Nie zawsze chodzi o miliony. Czasem wystarczy darmowe piwo by złamać zabezpieczenia

Nie zawsze chodzi o miliony. Czasem wystarczy darmowe piwo by złamać zabezpieczenia19.08.2016 13:37

Darmowe piwo to marzenie wielu, zwłaszcza w piątkowe popołudnie u schyłku lata. Zdolny haker jest w stanie sobie to zapewnić. Polak przedstawiający się w Sieci jako Kuba Gretzky obszedł zabezpieczenia jednej z aplikacji programu lojalnościowego i zapewnił sobie nieograniczoną dostawę chmielowego napoju w lokalach. Można powiedzieć, że zdobył jeden ze Świętych Graali ludzkości :-).

Kuba szczegółowo opisał swoje działania, ale nie podał, z jakiej konkretnie aplikacji korzystał i w jakim mieście cieszył się darmowym piwem (oraz czy było warto). Wiemy jedynie, że wykorzystał do tego bezprzewodowe „boje” firmy Estimote, co zawęża wybór. Na blogu znalazły się też propozycje zabezpieczeń.

System lojalnościowy, który złamał Kuba, pozwalał wielu barom o restauracjom przyznawać punkty za zakupy, a następnie wymieniać je na drobne nagrody, jak lunch albo piwo. By zweryfikować odwiedzenie restauracji użytkownik musi wprowadzić PIN na telefonie, zbliżyć się do zamontowanego w lokalu nadajnika i się „zameldować” na miejscu. Okazało się, że udawanie tego meldowania nie jest trudne.

Kuba zainteresował się zabezpieczeniami, jakimi obłożone zostały boje i system przyznawania punktów. Wykorzystał szczegółową dokumentację, dostarczoną przez firmę Estomote, dowiedział się, jakie informacje są przesyłane podczas odwiedzania restauracji i jaki zasięg mają nadajniki (70 metrów). Kuba przygotował sobie aplikację do odczytywania sygnałów z beaconów, laptopa z Fiddlerem (sniffer) i ruszył na łowy.

Okazało się, że złamanie zabezpieczeń nie będzie trywialne, ale nie jest niemożliwe. Przede wszystkim transakcja wymaga podania PIN-u i blokuje użytkownika po kilku nieudanych próbach logowania. Po odwiedzeniu trzech restauracji i odrobinie zabawy z przekierowywaniem ruchu udało mu się zdobyć kilka prawdziwych PIN-ów, które wykorzystał w dalszych fazach ataku. Dowiedział się też, że klucze autoryzacji w istocie są przesyłane bezprzewodowo, co interesowało go najbardziej.

Opracowana przez niego metoda zdobywania punktów za darmo w uproszczeniu wymaga przejścia się do restauracji, odczytania UUID i danych autoryzacji beaconu, a następnie modyfikacji transmisji między aplikacją i serwerami programu lojalnościowego. Na koncie użytkownika pojawią się punkty, które można wymienić na darmowe piwo, bez jedzenia obiadu w restauracji.

Niektórzy mówią, że jeśli kraść, to miliony, a jeśli gwałcić, to księżniczki. Rzeczywiście są hakerzy, którzy nawet nie schylą się po kilkaset dolarów, nie mówiąc już o darmowym piwku. To jednak nie oznacza, że nie warto zabezpieczać mniejszych transakcji, zwłaszcza gdy stawką jest piwo.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.