„Ograniczone konto” – seria ataków na klientów banku PKO BP (aktualizacja)

„Ograniczone konto” – seria ataków na klientów banku PKO BP (aktualizacja)22.10.2015 10:14

Klienci banku PKO BP korzystający z usług bankowości elektronicznej iPKO mają powody do zachowania szczególnej ostrożności. Trwa bowiem fala ataków, które mogą doprowadzić do przejęcia zarówno haseł logowania, jak i jednorazowych kodów autoryzujących transakcje, co daje atakującym w zasadzie pełną możliwość przejęcia środków finansowych ofiary.

Jak wynika z doniesień Kaspersky Lab, ataki trudno uznać za szczególnie wyrafinowane i żerują raczej na naiwności użytkowników iPKO. Otóż rozsyłane są maile, w których zawarto informacje o podejrzeniu uzyskania do internetowego konta nieupoważnionego dostępu. Wiadomość z tematem „Ograniczone konto” oczywiście wiernie naśladuje korespondencję przychodzącą z banku.

Użytkownik jest dalej proszony o zalogowanie się do fałszywej kopii serwisu iPKO w celu przeprowadzenia dodatkowej weryfikacji, która ma go utwierdzić, ze jego finanse są bezpieczne. W rzeczywistości jednak efekt jest odwrotny – wprowadzony login, hasło oraz jednorazowe kody autoryzacyjne (PKO wykorzystuje domyślnie karty ze zdrapkami) trafiają w ręce atakujących.

Atak jest technicznie daleki od jakiekolwiek formy zaawansowania – mimo naśladowania w treści maila oficjalnej stylistyki, którą posługują się banki, przestępcy nie ustrzegli się błędów językowych. Uwagę powinien zwrócić także fakt, że link do sfałszowanej strony serwisu bankowego iPKO nijak nie koresponduje z domenami bankowymi. Mimo to klientom PKO BP zalecamy zachowanie szczególnej ostrożności i rozsądku.

Aktualizacja

Przedstawiciele PKO BP poinformowali, że niebezpieczeństwo zostało zażegnane. Witryna naśladująca stronę logowanie usługi iPKO została już zablokowana. Jednocześnie bank stanowczo odradza samodzielną weryfikację prawdziwości podobnych maili poprzez klikanie linków. Nie istnieją bowiem procedury, według których PKO BP wymagałby od swoich klientów podawania takich informacji, jak dane osobowe, kody jednorazowe czy dane dotyczące kart płatniczych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.