Opel Grandland X Hybrid4: napęd hybrydowy i systemy wspomagające

Opel Grandland X Hybrid4: napęd hybrydowy i systemy wspomagające25.02.2020 21:23
Znany wszystkim SUV dostał napęd hybrydowy o mocy 300 KM

Napędy elektryczne oraz hybrydowe są nie tylko potrzebą mody, ale również wymogiem, jaki muszą spełnić producenci chcący sprostać coraz bardziej restrykcyjnym normom europejskim dot. emisji spalin. Jak z tego starcia wyszedł Opel Grandland X Hybrid4 i jakie systemy wsparcia kierowcy posiada?

Napęd hybrydowy – jak się spisuje?

Napędy hybrydowe to obecnie niezwykle popularne rozwiązania, które spotykamy w wielu modelach. Praktycznie każda nowa generacja popularnego modelu ma lub za chwilę będzie miała w ofercie napęd hybrydowy lub elektryczny. Opel Grandland X doczekał się odmiany Hybrid4, która jest hybrydą typu plug-in. Oznacza to, że możemy podłączyć auto do prądu i naładować akumulatory, aby potem podróżować tylko na prądzie. A jak daleko zajedzie auto w trybie bezemisyjnym? Nie jest źle!

Zacznijmy jednak od początku. Grandland X Hybrid4 napędzany jest przez układ hybrydowy, który bazuje na silniku 1.6 Turbo współpracującym z dwoma silnikami elektrycznymi. To wszystko spięte jest ośmiobiegową przekładnią automatyczną, zaś napęd trafia na wszystkie koła. Moc systemowa układu jest dość imponująca – 300 KM. To wszystko krzesane jest przez silnik spalinowy (200 KM) oraz wspomniane dwa silniki elektryczne o mocy 110 KM z przodu oraz 113 KM z tyłu. Akumulator litowo-jonowy ma pojemność 13,2 kWh i zdaniem producenta (norma WLTP1) zasięg na „elektryku” to niecałe 60 km. Czy realne?

Owszem, choć trzeba się postarać. Podczas prezentacji, która miała miejsce w pięknych okolicach Szwarcwaldu, bez żadnych problemów udało mi się przejechać nieco ponad 50 km w trybie bezemisyjnym. No dobrze, a co potem? Po wyczerpaniu akumulatorów system przechodzi w tryb hybrydowy, a spalanie podczas normalnej jazdy miejskiej oscyluje w okolicach 9-10 l/100km. Mało? Dużo? Wydaje mi się, że optymalnie biorąc pod uwagę fakt, że mamy do czynienia z dość dużym SUV-em z mocnym silnikiem.

Osiągi również są niezłe, bowiem przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 6,1 sekundy, a prędkość maksymalna to 235 km/h. W zależności od potrzeb i warunków, możemy wybrać jeden z czterech trybów jazdy: w pełni elektryczny „Electric”, hybrydowy „Hybrid”, napęd na wszystkie koła „All-Wheel Drive” (w trybie AWD: elektryczny napęd tylnej osi) oraz sportowy „Sport”. Podczas hamowania energia jest odzyskiwana i może być magazynowana w akumulatorze.

Ale skoro jest to hybryda plug-in, możemy auto podłączyć do ładowarki i naładować baterie. Pozwala na to ładowarka pokładowa 3,7 kW (opcjonalnie 7,4 kW). Pełne naładowanie akumulatora za pomocą ładowarki naściennej Wallbox 7,4 kW trwa około 2 godzin, więc można to zrobić np. podczas pracy czy zakupów.

Systemy wspomagające kierowcę

Dość długa trasa testowa w zmiennych warunkach pogodowych pozwoliła sprawdzić większość systemów wspomagania kierowcy i poprawy komfortu. Przede wszystkim cały czas możemy monitorować stan układu hybrydowego, jego tryb pracy, zużycie i przepływ energii, prezentowane jako diagramy lub piktogramy samochodu, silnika spalinowego i silników elektrycznych. Jest także wyświetlany stan naładowania akumulatora, a także lokalizacja najbliższych stacji ładowania na trasie na bazie informacji z systemu nawigacji.

Ciekawostką jest funkcja „e-Save” pozwalająca zachować energię elektryczną zgromadzoną w akumulatorze wysokonapięciowym do późniejszego wykorzystania — na przykład w strefie, w której dopuszczony jest wyłącznie ruch pojazdów elektrycznych. Taką ochroną może zostać objęta całość lub część energii zgromadzonej w akumulatorze. Całości dopełnia system OpelConnect, w skład którego wchodzi między innymi nawigacja online dostarczająca informacji o sytuacji w ruchu drogowym, lokalizacji stacji ładowania oraz cenach paliwa. Ciekawa jest także aplikacja „myOpel”, która umożliwia sprawdzenie stanu naładowania akumulatora lub zaprogramowanie czasu ładowania z ładowarki naściennej Wallbox w domu. Użytkownik Grandlanda X Hybrid4 może również zdalnie regulować klimatyzację i ogrzewanie w samochodzie, zanim jeszcze wyjdzie z domu.

Podsumowanie

Opel Grandland X Hybrid4 to naprawdę ciekawa propozycja niemieckiego producenta, która urozmaica ofertę tego modelu i wprowadza wersję skierowaną do wymagających klientów. Świetne osiągi, niezłe właściwości jezdne, spory zasięg na pełnym akumulatorze i przyzwoite spalanie podczas korzystania z silnika konwencjonalnego. Auto jest już dostępne w salonach w cenie startującej od kwoty 194 450 złotych za odmianę Elite lub Ultimade za 203 950 złotych. Słabsza odmiana Hybrid z napędem na przednią oś to koszt co najmniej 162 850 złotych za podstawową wersję Enjoy. Czy drogo? Tanio na pewno nie jest, ale to bardzo udana hybryda.

Plusy
  • Bardzo dobre właściwości jezdne
  • Dobrze działający, mocny napęd hybrydowy
  • Zasięg na baterii ponad 50 km
  • Wiele dodatkowych opcji i ustawień dot. napędu
Minusy
  • Dość wysoka cena
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.