Oszustwo "na Getin Bank". Przestępcy reklamują fałszywą stronę banku w Google

Oszustwo "na Getin Bank". Przestępcy reklamują fałszywą stronę banku w Google22.06.2020 18:53
Klienci Getin Banku powinni zwrócić uwagę na wyszukiwania w Google/Fot. GettyImages

Oszuści tworzą strony wyglądem przypominające witryny polskich banków. Następnie wykupują reklamy w Google. Na wyszukiwane hasło zawierające nazwę banku, jako pierwsza, chociaż oznaczona jako "Reklama", pojawia się właśnie ich witryna. O sprawie donosi serwis Niebezpiecznik.pl.

Część użytkowników Google korzystając z wyników wyszukiwania nie zwraca uwagi na takie oznaczenia, jak "reklama". Po prostu kilka w pierwszy link z przekonaniem, że tego właśnie szukają. Do tego przyzwyczaił nas Google. Ale już od dłuższego czasu, po wpisaniu popularnej frazy, zawierającej nazwę marki, z pewnością najpierw wyszukiwarka pokaże nam reklamy.

I tak jest w przypadku hasła "Getin Bank". Kiedy je wpiszemy, jako pierwsza nie pokazuje się witryna banku, ale fałszywa strona, której wykupiono reklamę w Google z pozycjonowaniem na to hasło. Jeśli wpiszemy frazę "getinbank" pisaną razem, to link się nie pojawia.

Oszustwo na fałszywą witrynę Getin Banku - próba wyłudzenia danych logowania

Po wejściu na fałszywą stronę Getin Banku jesteśmy proszeni o podanie loginu oraz hasła bankowości online. Po ich wpisaniu otrzymamy komunikat "Poczekaj aż Twój komputer zostanie zidentyfikowany. Może to potrwać trochę czasu..." i właściwie na tym nasza wizyta się kończy. Jeśli wpisaliśmy prawdziwy login i hasło, to oszuści mogą już próbować dostać się do naszego konta bankowego.

Oszuści próbują nadać swojej fałszywej witrynie wiarygodności. Nawet sami ostrzegają przed oszustwami, a także zapewniają o "bezpiecznej bankowości". Kliknięcie w link nawet przenosi użytkownika do prawdziwej strony Getin Banku, gdzie użytkownik może zgłosić "coś niepokojącego", lub przeczytać ostatnie ostrzeżenia.

W związku z tym odezwaliśmy się do biura prasowego Getin Bank w Polsce. W otrzymanej odpowiedzi rzecznik poinformował nas, że sprawa fałszywej strony jest bankowi już znana i podjęto już stosowne działania, mające na celu jej zablokowanie. Rzecznik przypomina także o zachowaniu podstawowych zasad bezpieczeństwa: "Jako instytucja zaufania publicznego prowadzimy regularne działania edukujące naszych Klientów o zasadach bezpiecznego korzystania z bankowości internetowej i mobilnej. Przykładowo, stale przypominamy Klientom, aby przed zalogowaniem na stronę upewnili się, że połączenie jest szyfrowane".

Ten sam motyw wcześniej zauważono w Idea Bank

Nie tylko klienci Getin Banku są atakowani w ten sposób. Jak podaje Niebezpiecznik.pl, po wpisaniu "Cloud Ideabank" w Google, mamy do czynienia z bardzo podobnym oszustwem. Również trafiamy na fałszywą witrynę banku, chociaż tutaj wszystko wygląda dużo mniej wiarygodnie. Po wpisaniu przypadkowego loginu i hasła otrzymujemy identyczny komunikat: "Poczekaj aż Twój komputer zostanie zidentyfikowany. Może to potrwać trochę czasu... ", co sugeruje, że mamy do czynienia z tą samą grupą oszustów.

Znaleźliście więcej takich przypadków? Dajcie znać.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.