Parlament Europejski chce by nienaprawialny sprzęt zniknął z rynku

Parlament Europejski chce by nienaprawialny sprzęt zniknął z rynku06.07.2017 13:39

W ostatnich dziesięcioleciach drastycznie skrócił się czasżycia zaawansowanych technicznie produktów, jak równieżmożliwości ich naprawiania. Nowe telewizory, komputery i smartfonystały się w praktyce „jednorazówkami”, których czas życianie powinien przekraczać kilku lat. To samo zaczyna dziać się zesprzętem AGD, faszerowanym elektroniką Internetu Rzeczy. Czynaprawdę jednak chcemy lodówek, które trzeba wymieniać co pięćlat? Parlament Europejski wierzy, że inicjatywą polityczną możeodmienić trendy rynkowe. Wezwał Komisję Europejską i krajeczłonkowskie do podjęcia wszelkich niezbędnych działań, któresprawią, że nasz sprzęt będzie niezawodny, wysokiej jakości,łatwy do naprawiania i ulepszania.

Według badania Eurobarometru, aż 77% wszystkich konsumentów zkrajów Unii Europejskiej woli naprawić posiadane produkty niżkupować nowe, tymczasem coraz trudniej im działać zgodnie z tymipreferencjami – odstrasza ich koszt napraw i słaba dostępnośćtych usług. Wielokrotnie okazuje się, że kupienie nowego sprzętujest bardziej opłacalne. Stary, zepsuty ląduje na śmietnikachkrajów Trzeciego Świata – składowanie jest tańsze niżrecykling. Konwencja bazylejska obejmuje przecież tylko odpadyniebezpieczne, wystarczy usunąć akumulatory i już eksportelektrośmieci staje się legalny.

Podczas swojej ostatniej sesji plenarnej w Strasburgu,europarlamentarzyści zajęli się właśnie tym problememnienaprawialnych dóbr konsumenckich. Poseł-sprawozdawca, PascalDurand (Zieloni/Wolne Przymierze Europejskie) stwierdził: musimyprzywrócić naprawialność wszystkich produktów wprowadzanych narynek, skończyć z przyklejaniem baterii, lecz wymusić ichprzykręcanie, tak by nie trzeba było wyrzucać całego telefonu,gdy bateria zawiedzie. Musimy sprawić, że konsumenci staną sięświadomi tego, ile wytrzymują produkty i jak mogą zostaćnaprawione.

Parlament Europejski przyjął więc zbiór rekomendacji, któremają pomóc w promowaniu dłuższego cyklu życia produktów, wszczególności poprzez walkę z planowym ich postarzaniem. Cociekawe, nie dotyczy to tylko sprzętu, ale też oprogramowania. Niespodobają się one raczej ani amerykańskim, ani azjatyckimproducentom. Należy więc doprowadzić do:

Zwiększenia jakości, niezawodności i naprawialności produktów.Każda kategoria produktów miałaby otrzymać swoje kryteriaminimalnej wytrzymałości, brane pod uwagę już na etapieprojektowania.Zmian w prawie gwarancyjnym – jeśli naprawa zajmuje dłużejniż miesiąc, gwarancja powinna zostać wydłużona o ten okres.

Działań państw członkowskich UE na rzecz produkowaniawytrzymałych i naprawialnych produktów, promowania napraw i rynkuwtórnego, co ma stworzyć miejsca pracy i pobudzić lokalnągospodarkę.Promowania niezależnych serwisów oraz odrzucania rozwiązańtechnicznych i programowych, które wymuszałyby naprawy jedynieprzez serwisy producenta.Zakazu mocowania w produktach na stałe takich elementów jakakumulatory czy LED-y, chyba że wymagają tego względybezpieczeństwa.Dostępności części zamiennych niezbędnych dla poprawnego ibezpiecznego funkcjonowania dóbr, w cenie odpowiadającej naturze icyklowi życia produktu.Stworzenia wspólnej dla całej Unii Europejskiej definicjiplanowego postarzania produktów, systemu, który pozwoliłby wykryćtakie praktyki oraz środków prawnych, które zniechęciłybyproducentów do takich działań.Przygotowania „miernika zużycia” dla głównych klasproduktów, w szczególności dużych urządzeń elektrycznych, co mazapewnić lepsze poinformowanie konsumentów.Źle to wszystko wygląda dla takich urządzeń jak np. nowylaptop Surface. Ten produkt Microsoftu uznany został przezserwis iFixit za urządzenie, którego nie sposób naprawić – w10-punktowej skali naprawialności otrzymał 0 punktów. Jedna awaria– jeden elektrośmieć. Czy takich urządzeń chcemy?

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.