Parlament Europejski publikuje raport o przyszłości autonomicznych aut w UE

Parlament Europejski publikuje raport o przyszłości autonomicznych aut w UE14.01.2016 12:17

Nie ma wątpliwości, że samochodowe IT było jednym z najpopularniejszych tematów podczas tegorocznych targów CES oraz całego minionego roku. Zaprezentowane osiągnięcia oraz liczne doniesienia o błyskawicznym tempie wprowadzania kolejnych innowacji, muszą także wzbudzać reakcję władzy, która poczuwa się do regulacji ruchu drogowego. Swój raport w sprawie autonomicznych samochodów, który daje pogląd na to, jak sytuacja będzie w przyszłości wyglądać na drogach państw członkowskich Unii Europejskiej, przygotował Parlament Europejski.

Kluczowym elementem raportu Zautomatyzowane pojazdy w Unii Europejskiej jest klasyfikacja kolejnych stopni autonomiczności. Jest to o tyle istotne, że problem ten był także w ostatnim czasie obiektem zainteresowania władz Kalifornii: stanu, który dla autonomicznych samochodów i rozwijających je firm stanowi swoisty poligon doświadczalny. Proponowane tam regulacje mają zobowiązywać do obecności w autonomicznym samochodzie elementów sterujących i certyfikowanego kierowcy. Ma to być zabezpieczeniem przed ewentualnymi awariami.

Plany spotkały się z krytyką: wymagania miały bowiem stanowić antytezę autonomiczności pojazdów. Zupełnie inny model przyjął Parlament Europejski: wyróżnił on 6 kategorii pojazdów ze względu na samosterowalność w dwóch grupach: w pierwszej z nich obserwatorem otoczenia jest człowiek, w drugim samochód. W pierwszej kategorii znalazły się trzy klasy.

PIerwszą stanowią standardowe pojazdy, samochody z asystentem sugerującym na przykład zmniejszenie prędkości (który jednak nie jest czynnikiem decyzyjnym) i pojazdy częściowo zautomatyzowane. Tę ostatnią grupę definiuje się jako samochody oferujące możliwość automatycznego dostosowywania prędkości do warunków, jednak tylko w określonych przez kierowcę przedziałach i z możliwością jego interwencji w każdym momencie.

Drugą kategorie stanowią stanowią samochody autonomiczne w aspektach nie tylko sterowania i utrzymywania prędkości, ale także obserwacji warunków panujących na drodze, w tym między innymi pieszych czy potencjalnych zagrożeń. Dotyczy to także podejmowania niezależnie od pasażerów decyzji na podstawie dynamicznie zmieniającej się sytuacji. W tym przypadku także wydzielono trzy klasy: warunkowa automatyzacja, a także wysoka i całkowita.

Taka klasyfikacja, choć robocza, może stanowić podstawę do wprowadzania dyrektyw regulujących status nowoczesnych pojazdów na europejskich drogach. Trzeba przyznać, że kryteria, które przyjął PE wydają się rozsądne i pozwalają na sklasyfikowanie w zasadzie każdej klasy istniejących dziś pojazdów autonomicznych. No właśnie, ma ona oczywiście rację dziś, nie można jednak wykluczyć, że do momentu ostatecznej popularyzacji nowoczesnych pojazdów, będzie wymagała rozszerzenia.

Oprócz kodyfikacji statusów pojazdów, raport zawiera także zarys odpowiedzi na pytanie, które wielokrotnie padało w komentarzach do artykułów o autonomicznych pojazdach publikowanych na łamach dobrychprogramów. Chodzi mianowicie o kwestię odpowiedzialności za wypadki spowodowane przez błąd samochodowych algorytmów. Parlament Europejski przywołuje w tym przypadku Konwencję Wiedeńską zakładającą w pojeździe bezwarunkową obecność kierowcy:

W przyszłości w zgodzie z Konwencją będzie sytuacja, w której wysoko zautomatyzowane systemy nie będą wymagały od kierowcy prowadzenia, ale będzie on zobowiązany do czujności w przejęciu sterów oraz włączania i wyłączania systemu.

PE dopuszcza jednak możliwość, że w miarę rozwoju autonomicznych pojazdów, Konwencja Wiedeńska będzie się sukcesywnie dezaktualizowała. Brakuje jednak jednoznacznej informacji o ewentualnych wymogach wobec producentów dotyczących montowania tradycyjnych układów sterujących, dzięki którym w sytuacjach krytycznych pasażer będzie mógł stać się kierowcą. Ważny sygnał stanowi jednak fakt, że władze UE zauważają ten problem i, jak wynika z raportu, podchodzą do niego rzetelnie pod względem technicznym.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.