Paywall zadebiutuje w Facebooku: tak rozstrzygną się losy płatnych treści

Paywall zadebiutuje w Facebooku: tak rozstrzygną się losy płatnych treści20.07.2017 12:15

Wśród wielu wydawców wciąż pokutuje przekonanie, jakobyużytkownicy powinni – i chcieli – płacić za dostęp domateriałów prasowych. W tę stronę poszło wiele zagranicznych ipolskich portali, które liczą na mikropłatności za możliwośćprzeczytania artykułu, wierząc, że przynajmniej te ciekawe tekstyobronią się zarówno przed obojętnością jak i skłonnością doinfoanarchizmu. Skuteczność tego rozwiązania pozostaje pod znakiemzapytania. Czy wbudowanie paywalla w Facebooka zmieni ten stanrzeczy?

Mechanizm Instant Articles na Facebooku już dzisiaj jest chętniewykorzystywany przez niektórych wydawców, którzy decydują sięudostępniać treści bezpośrednio w serwisie Marka Zuckerberga,zamiast publikować tylko linki do swoich treści. Nie chodzi tylko okorzyści reklamowe, publikacje oferowane przez Instant Articleswczytują się w ułamku sekundy. Optymalizacja kodu i infrastrukturyhostingowej pozwoliła na skrócenie czasu ładowania do około 0,3sekundy. Nieźle, biorąc pod uwagę to, że średni czas ładowaniastron w amerykańskich portalach informacyjnych wyniósł ok. 3,6sekundy.

Podczas odbywającego się w tym tygodniu w Nowym Jorku DigitalPublishing Innovation Summit ogłoszono, że już w październiku naFacebooku pojawić się mają artykuły w formacie Instant Articles,do których dostęp będzie mógł zostać ograniczony przezpaywalla. Z nieoficjalnych doniesień TechCruncha wynika, że obecnierozważane jest rozwiązanie, które miałoby dostarczaćużytkownikom Facebooka od danego wydawcy przynajmniej 10 artykułówmiesięcznie bezpłatnie. Za dostęp do kolejnych przyszłoby jużzapłacić. Ile? To już zależałoby od wydawcy.

Wprowadzenie tego rozwiązania zostało wymuszone przez samychwydawców, którzy najwyraźniej już pogodzili się z tym, że dlawielu użytkowników Internet to Facebook – i nic więcej. Dziękipołączeniu sił w stowarzyszeniu branżowym News Media Alliance,obecnie zrzeszającym niemal 2 tys. serwisów internetowych, wydawcyzyskali wystarczającą pozycję negocjacyjną, by coś zudostępniania swoich treści na Facebooku mieć.

Z płatnych tekstów poprzez Instant Articles skorzystają napoczątku tylko Amerykanie, jednak docelowo miałoby być oneprzeznaczone dla zainteresowanych z całego świata. By jednak byłoto możliwe, Facebook musi zaproponować uniwersalny systemmikropłatności, który pozwoliłby obejść sklepy Google Play iAppStore. Do tej pory jedynym praktycznym rozwiązaniem byłobywykorzystanie ich metody płacenia z przypisanej do konta użytkownikakarty kredytowej – jest to jednak obciążone 30-procentowąprowizją.

Czy Facebook zatem zacznie sam pytać o numer karty kredytowej,czy też pomyśli o jeszcze innych metodach, być może bazującychna mikropłatnościach z użyciem kryptowalut? Bez względu nazastosowaną metodę, będzie to największe wdrożenie paywalla wInternecie, od którego powodzenia zależą dalsze losy płatnychtreści. Jeśli nawet Facebookowi się nie uda sprzedaćniespecjalistycznych treści, to komu mogłoby się to udać?

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.