Pieniądze klientów ING i Credit Agricole zagrożone – uwaga na e-maile od oszustów

Pieniądze klientów ING i Credit Agricole zagrożone – uwaga na e-maile od oszustów03.12.2018 07:25
Uwaga na kolejny atak na klientów banków (depositphotos)

Klienci banków ING oraz Credit Agricole muszą z rozwagą czytać otrzymywaną pocztę, by przez przypadek nie paść ofiarą kolejnego ataku. Jak podaje serwis Cashless, obydwa banki poinformowały ostatnio o podszywaniu się pod nie w wiadomościach e-mail, które trafiają do klientów. Problemem nie jest oczywiście sama dezinformująca wiadomość, co jej załącznik, który okazuje się szkodliwym oprogramowaniem lub link prowadzący do fałszywej strony. W konsekwencji otwarcia pliku lub skorzystania z witryny można stracić pieniądze.

W przypadku banku ING problem został dokładnie opisany przez serwis Niebezpiecznik. Klient banku otrzymuje wiadomość, w której informowany jest o rzekomym włamaniu na swoje konto i konieczności jego odblokowania poprzez logowanie do internetowej bankowości. Aby ułatwić to zadanie, w treści znajduje się właściwy link. Niestety kliknięcie w niego przenosi użytkownika na spreparowaną stronę logowania, która pozwala oszustom uzyskać dostęp do danych logowania. Jak widać, mamy tu więc do czynienia z typowym phishingiem.

Fałszywy e-mail przyszedł także i na naszą redakcyjną skrzynkę.
Fałszywy e-mail przyszedł także i na naszą redakcyjną skrzynkę.

Dalsze działania przestępców są już dość typowe. Podczas, gdy użytkownik zajęty jest rzekomym oczekiwaniem na weryfikację danych, oszuści w tym czasie logują się do jego prawdziwego konta (na tym etapie dysponują już danymi logowania, które ofiara sama im podała przez fałszywy formularz), a następnie zależnie od potrzeb definiują zaufanego odbiorcę czy zlecają przelew. Na koniec niezbędna jest jeszcze tylko weryfikacja poprzez kod SMS, co również zostanie ułatwione przez ofiarę, która chętnie poda otrzymaną kombinację znaków w kolejnym sfałszowanym okienku. W końcu na tym etapie klient jest przekonany, że weryfikacja jego danych została zakończona i musi jeszcze tylko coś potwierdzić owym kodem.

Tymczasem przypadek ING nie jest jedyny, bo jak podaje Cashless, ostrzeżenie o fałszywych wiadomościach e-mail wydał także bank Credit Agricole. W tym przypadku klienci mają otrzymywać wiadomości ze szkodliwymi załącznikami. Do otwarcia ma zachęcać treść e-maila: załącznik trzeba otworzyć, by konto klienta nie zostało zablokowane. Credit Agricole prosi klientów, aby ignorować takie wiadomości, a osoby, które dały się już oszukać i zainfekowały swoje komputery, proszone są o kontakt z infolinią banku.

Warto zwrócić uwagę, że w ostatnim czasie podobny problem fałszywych e-maili dotyczył także klientów Alior Banku. W załączniku przesyłany był plik PDF, który docelowo przenosił ofiarę do pobierania innego pliku z serwisu Dropbox. Więcej na ten temat pisaliśmy pod koniec listopada. Choć tym razem ostrzeżenia pojawiają się w przypadku ING oraz Credit Agricole, czujność podczas przeglądania poczty powinna towarzyszyć każdej osobie, która może spodziewać się e-maili od banku, niezależnie od tego, czy w danym okresie istnieje podejrzenie ataku.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.