Pierwsze kroki z polską drukarką 3D – Zortrax M200

Pierwsze kroki z polską drukarką 3D – Zortrax M20006.04.2016 17:10

Mamy za sobą pierwszy wydruk na drukarce 3D firmy Zortrax z Olsztyna. M200 to produkt przeznaczony dla osób, dla których liczy się precyzja wymiarowa wydruku i niezawodność urządzenia. Z pewnością nie jest to urządzenie do zastosowań domowych czy edukacyjnych. Zainteresować się nią powinni raczej artyści, hobbyści i konstruktorzy z wyższymi wymaganiami.

Zortax M200 przyjeżdża do klienta w ważącej około 20 kilogramów paczce i wymaga samodzielnego zamontowania kilku elementów. Od razu zaznaczę, że elegancko wydrukowana instrukcja nie jest najlepszą, jaką w życiu widziałam. Niektóre ilustracje są zbyt małe i brakuje kilku istotnych z punktu widzenia początkującego użytkownika wskazówek, na przykład którą stroną w górę należy zamontować platformę i gdzie przełożyć przewody, by nie ograniczały jej ruchów. Złożenie drukarki nie jest co prawda wielką filozofią, ale mogłabym to zrobić szybciej, gdyby ilustracje były czytelniejsze. Mam nadzieję, że film wyjaśni ewentualne wątpliwości.

[1/2]
[2/2]

Firmie Zortrax należy się pochwała za zawartość pudła z drukarką. Poza podstawowym sprzętem, kablem zasilającym i rolką zielonego filamentu (Z-Ultrat) znajdziemy tu także zestaw „na początek”, złożony z rękawiczek, narzędzi do cięcia modeli, gogli, szpachelki, kluczy serwisowych i prętów do przetykania dyszy oraz karty pamięci i czytnika kart. Na karcie znajdziemy kilka modeli, między innymi prezentowaną na filmie „turbinkę”. Wybrałam ją ze względu na krótki czas wydruku – niecałe 1,5 godziny. W chwili publikacji artykułu drukarka pracuje nad czymś bardziej skomplikowanym :-).

Do obsługi drukarki wykorzystuje się bardzo prosty mechanizm – pokrętło i zwykły ekran. Interfejs ten został dobrze zaprojektowany, jest intuicyjny i pozwala szybko dotrzeć do najważniejszych funkcji. Niestety pokrętło czasami „przeskakuje” dwie pozycje. Poza tym nie mam mu nic do zarzucenia.

Zortrax M200 to drukarka dość duża, zdolna wydrukować przedmioty o maksymalnych wymiarach 20×20×18,5 cm metodą LPD (Layer Plastic Deposition). Jej cena to 8487 zł. 800-gramowa rolka filamentu kosztuje między 150 i 350 zł, zależnie od typu. Producent oferuje kilka typów filamentów, w tym przezroczysty i odporny na działanie środków chemicznych. Minimalna grubość drukowanej ścianki to 400 mikronów, dokładność ustawienia głowicy oceniana jest na 1,5 mikrona, krok na osi Z zaś na 1,25 mikrona. Nominalny pobór mocy wynosi 190 W, ale więcej o kulturze pracy urządzenia opowiem Wam w przyszłości. Pokażę też, jak przygotować model do wydruku i jak sobie z nim poradzić, gdy już będzie gotowy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.