PKO BP: aplikacja IKO pozwala robić przelewy głosem. I wie, co to "hajs"

PKO BP: aplikacja IKO pozwala robić przelewy głosem. I wie, co to "hajs"27.07.2020 13:14
fot. Patryk Korzeniecki

Internetowa i mobilna bankowość rozwija się w szybkim tempie. Nic w sumie dziwnego, skoro od dłuższego czasu to telefon, a nie komputer służy nam częściej do sprawdzania internetu, a według ostatnich badań (styczeń 2020, Alior Bank), już 45 proc. Polaków używa aplikacji mobilnych do robienia przelewów.

Bank PKO BP przygotował ciekawą funkcję, która ma w teorii ułatwić obsługiwanie konta bankowego na smartfonie. Mówimy o Asystencie Głosowym, który był testowany od końca maja 2020 roku przez wybranych użytkowników, a od niedawna może skorzystać z niego każdy telefonem/tabletem z Androidem. Obsługa systemu Apple iOS ma nadejść w najbliższym czasie.

Asystent głosowy w aplikacji IKO - jak go włączyć?

Asystent głosowy PKO BP wymaga jedynie aplikacji IKO. Nie trzeba go dodatkowo instalować. Dostępny jest po zalogowaniu się w aplikacji, a więc nie można z niego korzystać z ekranu skrótów. Aby zacząć z niego korzystać wystarczy kliknąć w ikonkę (pierwszą od lewej) w prawym górnym rogu ekranu.

fot. Jakub Krawczyński
fot. Jakub Krawczyński

Gdy aktywujemy wirtualnego pomocnika po raz pierwszy musimy dać zezwolenie aplikacji na dostęp do mikrofonu. Potem ewentualnie włączając go wybieramy, czy chcemy skorzystać z niego głosowo czy tekstowo.

Co potrafi asystent głosowy PKO BP?

Wywołując asystenta głosowego w aplikacji IKO możemy między innymi

  • wykonać przelew (do odbiorcy zdefiniowanego bądź nowego) zwykły lub na telefon
  • sprawdzić stan konta
  • wyświetlić historię transakcji na koncie
  • dokonać doładowania telefonu
  • wyświetlić kod Blik (asystent podyktuje go również głosowo)

W praktyce można więc wypowiedzieć polecenie w stylu "przelej 100 złotych żonie" i po dodatkowym potwierdzeniu zostanie ono zrealizowane.

Warto wspomnieć, że asystent rozumie język naturalny i nie wymusza na nas sztywno wypowiadanych poleceń. Zrozumie nawet zwroty typu "ile mam forsy" czy "pchnij hajs" i odmianę imion zapisanych w gronie odbiorców zdefiniowanych.

Jeśli asystent nie obsługuje danej funkcjonalności w sposób automatyczny, podpowiada nam jak przejść do danej sekcji w menu aplikacji lub pyta się nas, czy chcemy do niej samemu przeskoczyć.

Według PKO BP, dzięki temu będzie mógł się nauczyć związków przyczynowo-skutkowych, aby w przyszłości te dodatkowe operacje wykonywać także samodzielnie.

fot. Jakub Krawczyński
fot. Jakub Krawczyński

Zamysł twórców - czyli udostępnienie prostych funkcji najpierw, a później wdrażanie coraz bardziej złożonych poleceń - można zrozumieć. Dlatego niespecjalnie gniewałem się, jeśli asystent nie był w stanie powiedzieć mi ile mam środków na karcie kredytowej, tylko chciał odesłać mnie do sekcji "Karty". Będę jednak oczekiwał, że w przyszłości "świadomość" asystenta się poszerzy.

Oprócz tego warto wspomnieć, że z asystenta nie musimy korzystać wyłącznie głosowo, ale polecenia możemy mu również dyktować tekstowo. Wirtualny pomocnik włączony jest wyłącznie wtedy, gdy my go aktywujemy i chcemy mu wydać polecenie.

Asystenci wirtualni i głosowi mogą być przyszłością bankowości

W naszym kraju, poza PKO BP, wcześniej asystenta głosowego wprowadził Millenium Bank w formie Milli.

Na świecie w Bank of America dostępna jest na przykład asystentka głosowa Erica. Z kolei niektóre banki w Australii czy Wielkiej Brytanii postanowiły wprowadzić narzędzia integrujące Asystenta Google i Amazon Alexa z usługami bankowymi.

Według Business Insider, z płatności przy użyciu wirtualnych asystentów głosowych do roku 2022 będzie korzystać 31 procent Amerykanów (z czego w 2017 r. było to zaledwie 8 proc.). Sztuczna inteligencja i nowoczesne funkcje są kluczowe dla rozwoju bankowości.

Sam bank PKO BP dwa lata temu między innymi wprowadził możliwość skanowania kodów QR do płatności za rachunki/faktury, a od niedawna wdrożył także zakładanie konta na selfie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.