Pływające okienka wideo poza przeglądarką: branża reklamowa musi zacierać ręce

Pływające okienka wideo poza przeglądarką: branża reklamowa musi zacierać ręce15.05.2018 11:30
Odtwórz wideo z depositphotos

Pływające po ekranie pulpitu reklamy z przeglądarki? Czemu nie– producenci przeglądarek pracują nad nowym standardem, któryuporządkuje kwestię trybu Picture-in-Picture (PiP), pozwalającwitrynom internetowym na wyświetlanie klipów wideo poza oknemaplikacji. Udostępniona wstępna specyfikacja tego standardu jesttestowana obecnie przez deweloperów Chrome i Safari, najwyraźniejdziałając we wszystkich systemach operacyjnych. W przeciwieństwiedo tego, co mogliśmy zobaczyć dwa lata temu w Operze, szykuje sięwięc rozwiązanie prawdziwie multiplatformowe, które sporo namieszaw tym, jak obcujemy z wideo w Internecie.

Przygotowana przez Web Platform Incubator Community Group (WICG)dokumentacjanowego interfejsu programowania pozwala witrynom internetowym napulpicie systemu operacyjnego robić to, co do tej pory możliwe byłotylko w oknie przeglądarki. Pływające okienka, zawsze nad innymioknami, pozwolą użytkownikom oglądać wyświetlane im treścinawet wówczas, gdy przejdą do innych okien, uruchomią inneaplikacje.

Znane nam implementacje takiego trybu PiP wykorzystywały rysowanew webowej technologii canvas pływające okienko. Możemy zobaczyćzastosowanie tego np. na Facebooku, gdzie przy przewinięciu stronytak, by osadzony otwarzacz znalazł się poza górną krawędzią,treść wideo jest odtwarzana niezależnie w narożniku. W 2016 rokuw Operze 37 pojawiła się autorska implementacja wyświetlaniafilmików HTML5 poza stroną internetową, nie działała ona jednakzbyt dobrze i szału chyba nie zrobiła.

Pierwsze taki standardowy tryb PiP wprowadziło Apple doprzeglądarki Safari w macOS-ie 10 i iOS-ie 9. Była to jednakimplementacja nieukończonego jeszcze standardu, więc wywoływano jąz użyciem producenckich prefiksów. Pierwszą przeglądarką, którapozwala przetestować implementację opublikowanego standardu jestChrome z eksperymentalnego kanału Canary.

Jeśli dysponujemy tą wersją, należy w ustawieniachchrome://flags włączyć następujące flagi:enable-experimental-web-platform-features,#enable-surfaces-for-videos oraz #enable-picture-in-picture.Następnie należy zainstalować eksperymentalne rozszerzeniew trybie deweloperskim panelu chrome://extensions. Potem wystarczyotworzyć dowolny klip wideo, np. z YouTube i nacisnąć przyciskPicture-in-Picture na pasku narzędzi przeglądarki.

Zgodnie ze specyfikacją, witryny internetowe będą w stanieprzez to API kontrolować wyświetlanie okienka z wideo, ustalaćjego rozmiar, rysować własne kontrolki, ograniczać zakresinterakcji i gromadzić statystyki aktywności użytkowników. Jakwidać, spory potencjał tu do nadużyć – i pewnie zdaje sobie ztego sprawę samo Google. Decyzji o wprowadzeniu tego mechanizmu dostabilnego Chrome wciąż nie ma. Dostanie go wersja beta Chrome 68,deweloperzy chcą testować mechanizm PiP do końca sierpnia.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.