Poczta Polska testuje RFID na przesyłkach, otwiera drogę do śledzenia paczek

Poczta Polska testuje RFID na przesyłkach, otwiera drogę do śledzenia paczek03.07.2019 16:03
Poczta Polska znów sięga po technikę. Testuje sortowanie paczek z RFID (Poczta Polska)

Poczta Polska testuje kolejne rozwiązanie, które usprawni jej pracę. W centrach logistycznych Poczta Polska testuje radiową identyfikację przesyłek. Etykiety RFID mają usprawnić i przyspieszyć sortowanie przesyłek. Klienci również na tym skorzystają – będzie możliwe śledzenie przesyłek w czasie rzeczywistym.

Obecnie przesyłu w sortowniach Poczty Polskiej są identyfikowane dzięki nadrukowanym kodom kreskowym. Wymaga to pracy operatora skanera ręcznego, jak widać na powyższym zdjęciu. Każdy kod trzeba zeskanować ręcznie.

RFID zastąpi kody kreskowe

Zastosowanie RFID w przesyłkach znacznie przyspieszy ten proces. Identyfikatory są odczytywane automatycznie, gdy przesyłka zbliży się do odpowiedniej strefy na taśmie transportującej ją przez sortownię. Identyfikacja odbywa się bezdotykowo i jest możliwa z odległości nawet kilku metrów. W tej sytuacji nie jest w ogóle potrzebne zaangażowanie operatora czytnika.

Jeśli chcesz zobaczyć w akcji taki system, możesz skorzystać z kasy samoobsługowej w sklepach sportowych dużej sieci. Identyfikatory RFID są umieszczane w metkach odzieży i produktów, a kasowanie ich wymaga jedynie włożenia ich do odpowiedniej strefy kasy. Reszta odbywa się automatycznie, a klient nie musi skanować żadnego kodu samodzielnie. Z paczkami można zrobić to samo. Wystarczy, że na kopertach i pudełkach będą znajdować się specjalne nalepki lub malutkie czipy.

Metka sprzętu sportowego, który niedawno kupiłam. Taka naklejka mogłaby zastąpić znaczek pocztowy
Metka sprzętu sportowego, który niedawno kupiłam. Taka naklejka mogłaby zastąpić znaczek pocztowy

Do pilotażowego projektu Poczty Polskiej zostały wybrane sortownie w Pruszczu Gdańskim, Szczecinie i Zabrzu. Prace nad zastosowaniem RFID będą prowadzone także w Laboratorium Instytutu Logistyki i Magazynowania w Poznaniu, które wraz z Pocztą Polską tworzy konsorcjum naukowo-badawcze. Po wstępnej fazie testów do projektu dołączą placówki Poczty Polskiej. Testy zakończą się pod koniec 2021 roku i wtedy Poczta Polska zdecyduje, czy chce używać RFID.

Następnie ten sposób identyfikacji będzie badany w warunkach rzeczywistych na szeroką skalę. Kto wie, czy za kilka miesięcy nie będziemy posługiwać się znaczkami pocztowymi z „antenami”. Jeśli tak się stanie, możesz nawet dostawać powiadomienia, jeśli listonosz opuści placówkę pocztową z listem do ciebie. Wszystko zależy od tego, do jakiego stopnia Poczta Polska chce umożliwić śledzenie przesyłki.

„Dzięki technologii RFID mamy szansę usprawnić identyfikację i rejestrację przesyłek, dać możliwość śledzenia przesyłek w czasie rzeczywistym, poprawić bezpieczeństwo listów i paczek oraz zmniejszyć pracochłonność ich skanowania. To rozwiązanie może okazać się efektywne nawet przy znacząco rosnącej liczbie paczek, bez konieczności zwiększania posiadanych zasobów” – powiedział Paweł Przychodzeń, członek Zarządu Poczty Polskiej ds. logistyki.

Będzie więcej takich projektów

Poczta Polska ma w zanadrzu jeszcze kilka technicznych usprawnień, które podniosą konkurencyjność jej usług. W szeregach firmy powstał zespół odpowiedzialny za przygotowywanie wniosków i opracowywanie projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych.

Projekt „Automatyczna identyfikacja przesyłek” został zgłoszony do konkursu organizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). Łączna wartość projektu to 9,1 mln zł, przy czym Poczta Polska może pozyskać dofinansowanie wysokości 6,1 mln zł w ramach unijnego Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.