Poczta Polska zaoferuje elektroniczne konto. Czy to już koniec tradycyjnych, papierowych listów?

Poczta Polska zaoferuje elektroniczne konto. Czy to już koniec tradycyjnych, papierowych listów?17.06.2014 14:44

W najbliższym czasie czekają nas większe zmiany w Poczcie Polskiej. Po założeniu elektronicznego konta pocztowego będziemy mogli odbierać papierowe listy, niemal identycznie jak wiadomości email.

W październiku 2013 roku Poczta Polska wprowadziła platformę Envelo, która pozwoliła na pełną obsługę neokartek, neolistów oraz na zakup neoznaczków. Był to początek zmian, mających na celu sprawienie, że usługi tej spółki staną się atrakcyjniejsze dla współczesnego klienta. Członek zarządu Poczty Polskiej, Janusz Wojtas, stwierdził, że wprowadzenie nowej platformy było naprawdę potrzebne, ponieważ współczesne pokolenie przyzwyczajone jest do zdobyczy techniki i zbytnio nie chce korzystać z tradycyjnych usług. Dodatkowo Poczta Polska już dawno straciła monopol i teraz musi walczyć o klientów. Z nowych możliwości, oferowanych przez Envelo, skorzystało już kilka milionów osób, a liczba ta w ciągu najbliższych lat ma znacząco wzrosnąć, a to za sprawą ciągłego rozwoju elektronicznej platformy.

W wywiadzie z Januszem Wojtasem poruszony został temat e-listów. Według niego, społeczeństwo jeszcze nie jest na to rozwiązanie w pełni gotowe, ale powoli na jego bazie będą wdrażane kolejne usługi związane z przesyłkami reklamowymi, hybrydowymi oraz z fakturami. Konto elektroniczne będzie działało na zasadach zbliżonych do obecnych kont email. Na wniosek klienta korespondencja kierowana do niego będzie skanowana, po czym będzie udostępniania w elektronicznej skrzynce pocztowej. Najpierw otrzymamy obraz koperty i wtedy będzie mogli zdecydować, czy chcemy otrzymać zeskanowany list, czy wolimy dostać go w tradycyjnej, papierowej formie. Dostępna będzie też opcja zniszczenia przesyłki. Elektroniczne konto umożliwi nam dostęp do wszystkich naszych listów, które będą zarchiwizowane i skatalogowane.

W przypadku tej usługi pojawia się problem prywatności naszych danych. Janus Wojtas stwierdził, że obecnie większość faktur, na których podane są nasze dane osobowe, wysokości płaconych rachunków oraz numery kont, jest tworzonych w centrach masowego wydruku. Dodaje też, że pod kątem ochrony naszych danych osobowych usługa będzie sprawdzana przez wszystkich, i to nie tylko od strony pocztowej. Mimo iż obecnie korespondencja sądowa nie jest obsługiwana przez Pocztę Polską, to elektroniczne konto pozwoli również na jej odbiór. Jeśli inny operator pocztowy będzie obsługiwał dany obszar korespondencji, to nowa usługa pozwoli na zintegrowanie naszego konta oraz odbiór takiego listu. Dostaniemy możliwość wyróżniania takich przesyłek i porządkowania ich w folderach. Korzystanie z elektronicznego konta będzie opcjonalne, a odmowa z pewnością nie będzie wiązała się z ponoszeniem większych kosztów. Jednak odbiór listów za pomocą nowej usługi będzie bardziej opłacalny (choćby czasowo) od obecnych rozwiązań, co ma zachęcić klientów do migracji.

Niektórzy uważają, że wprowadzony neoznaczek był produktem nieco przestarzałym. Janusz Wojtas oświadczył, że w najbliższym czasie sam znaczek jako znak opłaty pocztowej przestanie istnieć. Zostanie on zastąpiony przez określony nadruk na kopercie, numer, kod kreskowy lub też przez kod QR. Jednak klienci przyzwyczajeni do obecnej formy nie muszą się obawiać, że nagle zostanie ona zlikwidowana. Ponieważ mimo rozwoju innych metod, znaczki jeszcze przez kilka lat będą w użyciu.

Patrząc na wprowadzane zmiany można zadać pytanie: czy rozwój elektronicznych usług doprowadzi do likwidacji tradycyjnej poczty? Janusz Wojtas nie przewiduje takiej sytuacji. Warto wspomnieć, że działalność pocztowa to nie tylko listy i w krajach takich jak Włochy listy stanowią obecnie mniej niż 50% obrotu pocztowego. Dodatkowo stanowisko listonosza nie zniknie, ponieważ nadal sporo osób jest za bardziej tradycyjną, papierową formą listu. Natomiast placówka pocztowa z pewnością nie zostanie zlikwidowana. Jednak zmieni się jej rola, forma oraz charakter.

Poczta Polska ostatnio mocno stawia na nowe rozwiązania i przystosowanie się do współczesnego klienta. Utrata monopolu oraz mocna konkurencja sprawiły, że usługi stają się coraz lepsze. Elektroniczna poczta może usprawnić naszą korespondencję. Jednak czy pozwoli Poczcie Polskiej zdobyć utraconych klientów?

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.