Pół miliona włosów na głowie dzięki HairWorks 1.1. NVIDIA przekroczy dolinę niesamowitości?

Pół miliona włosów na głowie dzięki HairWorks 1.1. NVIDIA przekroczy dolinę niesamowitości?10.07.2015 15:34

W tym tygodniu NVIDIA pochwaliła się rekordowymi możliwościamimechanizmu HairWorks w wersji 1.1. Zaprezentowana na przygotowanymprzez Tarkana Sarima modelu fryzura jest lepsza niż to, co możliwew rzeczywistości – ludzie (nawet członkowie PC Master Race) poprostu nie mają aż tylu włosów! Dalszy rozwój technologiiwizualnych Nvidii każe jednak zapytać, kiedy PC przestanie byćjednolitą platformą, i kiedy zobaczymy gry na Windows, które wpraktyce będą grywalne tylko na kartach zielonych.

O NVIDIA HairWorks zrobiło się głośno wśród graczy przyokazji premiery Wiedźmina 3. Oferowany twórcom gier w ramachpakietu GameWorks moduł VisualFX zawiera kilka mechanizmów, którepozwalają na renderowanie niezwykle realistycznych efektówwizualnych. Wspomniany HairWorks odpowiada za włosy, sierść ifutra, a jego kod jest do granic możliwości zoptymalizowany podnowe procesory graficzne Nvidii. Efekt jest łatwy do przewidzenia –włączenie HairWorks na kartach od AMD kończyło się fatalnymspadkiem wydajności, a szans na optymalizację jest niewiele, gdyżrozwiązanie to jest własnościowe, a jego kod udostępniany tylkozainteresowanym deweloperom na restrykcyjnych licencjach.

Ta prezentacja możliwości HairWorks pojawiła się w ciekawymmomencie, wkrótce po tym, jak zapowiedziano, że silnik Dawn Engine(wykorzystywany w wyczekiwanym przez graczy Deus Ex: Mankind Divided)będzie rysował włosy za pomocą stworzonego przez AMD otwartegomechanizmu TressFX 3.0. Wybór ten nie był zaskakujący, biorąc poduwagę to, że nowy Deus Ex jest pisany też z myślą o konsolach 8generacji, działających przecież na bazie Radeonów – ale czydla zainteresowanych wizualnymi ekscesami graczy PC był wyboremnajlepszym?

The Witcher 3: Wild Hunt NVIDIA GameWorks Video

Na klipie możemy więc zobaczyć fryzurę modela, na którąskłada się około 500 tys. pojedynczych włosów, poruszającychsię niezależnie pod wpływem zewnętrznych sił. To ogromny skok –dotychczasowe prezentacje przedstawiały fryzury składające się zokoło 20 tys. włosów. Co warte podkreślenia, do renderowaniafryzury wykorzystano kartę GTX 980, nie będącą przecieżnajsilniejszą czy najdroższą spośród kart Nvidii.

Pół miliona włosów na ludzkiej głowie nie ma może większegosensu, ale sama liczba nie jest niedorzeczna. Trzeba bowiem pamiętaćo futrzastych zwierzętach. Demonstracja tygrysa z Far Cry 4 dobrzepokazuje o co chodzi. To właśnie takie detale pozwalająprzekroczyć *dolinę niesamowitości *izapewnić złudzenie realizmu. Czy jednak ten realizm, przynajmniej wnajpopularniejszych grach, nie będzie ograniczony jedynie doposiadaczy układów GeForce? Jednego można być pewnym – teraz,gdy NVIDIA posiada także własną stacjonarną konsolę SHIELD naprocesorze Tegra X1 (z rdzeniami graficznymi Maxwell), coraz większybiznesowo sens zaczyna mieć tworzenie gier, które uruchomione nasprzęcie konkurencji będą wyglądały znacznie gorzej, o ile wogóle dadzą się uruchomić.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.