Policja ostrzega. Słyszysz te słowa? Od razu się rozłącz

Policja ostrzega. Słyszysz te słowa? Od razu się rozłącz09.10.2021 09:51
Źródło zdjęć: © Unsplash.com

Coraz częściej spoofing jest wykorzystywany przez oszustów, którzy w ten sposób wyłudzają nasze dane by móc zyskać dostęp do naszych pieniędzy. Zjawisko jest na tyle poważne, że policja wydała przez nim specjalne ostrzeżenie. Wyjaśniamy więc, czym jest i jak się przed nim uchronić.

W dużym skrócie, spoofing jest metodą podszywania się. Oszuści korzystają z autorytetu osoby lub instytucji, do której potencjalnie mamy zaufanie, aby móc podać nam fałszywe informacje, w które uwierzymy.

Definicja spoofingu

Oszustwo na tę metodę jest coraz częściej powodem, dla którego ofiary tracą nawet całe oszczędności swojego życia. Przestępcy wykorzystują oprogramowanie do zmiany numeru telefonicznego lub nazwy dzwoniącego połączenia. Ofiara, która widzi na wyświetlaczu połączenie przychodzące, myśli, że to telefon z oficjalnej infolinii banku lub od zaufanej osoby.

Innymi słowy, spoofing telefoniczny to coraz popularniejsze oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery. Dzwoniąc z nich do ofiar i udając inną osobę, oszuści pozyskują wrażliwe dane, takie jak numery kart kredytowych czy informacje niezbędne do zalogowania się w bankowości internetowej poszkodowanej osoby.

Sposób działania

Kiedy już przestępcom uda się dodzwonić do potencjalnej ofiary, wykorzystują socjotechnikę, by zmanipulować rozmówcę i uzyskać dostęp do jego smartfona lub komputera. W niektórych przypadkach, oszustom udaje się od razu w rozmowie pozyskać wrażliwe dane, bez zachęcania ofiary do zainstalowania złośliwego oprogramowania na swoich urządzeniach.

Jak przeczytamy na stronie PKO BP: "Oszuści dzwonią do klientów i podszywają się pod pracowników banku. Mogą twierdzić, że ktoś wziął pożyczkę na Twoje dane lub zrobił przelew. Jeśli podasz im dane logowania, kod BLIK lub kod z narzędzia autoryzacyjnego albo zainstalujesz na ich polecenie podejrzane oprogramowanie - stracisz pieniądze".

Ofiara zwykle sądzi, że rozmawia z infolinią banku, pracownikiem urzędu lub policjantem, poszkodowana osoba wierzy w historię podaną jej przez oszustów. Dodatkowa presja czasu, jaka jest na nią wywierana w rozmowie, skłania do podejmowania pochopnych, nieprzemyślanych decyzji, takich jak przelanie swoich pieniędzy na konto przestępców.

Należy pamiętać, że pracownik banku nigdy nie zapyta o:

  • Pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o podanie mu haseł dostępu do żadnego z serwisów (internetowego, mobilnego, telefonicznego).
  • Pracownik banku nie prosi o wypłatę pieniędzy ani wpłatę ich na inne konto. W tym celu nie podawaj kodów BLIK obcym oraz nie korzystaj z ich kodów.
  • Pracownik banku nigdy nie poprosi cię o zainstalowanie oprogramowania na twoim komputerze lub smartfonie.

Ustrzec się przed oszustami

Policja podaje, że w praktyce zablokowanie spoofingu telefonicznego jest technicznie niemożliwe. Jedyne, co można zrobić, to zwiększyć świadomość społeczeństwa w zakresie metod i technik wykorzystywanych przez przestępców. Aby nie dać się oszukać, musimy uważnie słuchać co mówi do nas osoba dzwoniąca. Niezbędne też jest panowanie nad emocjami.

W sytuacji, gdy rozmówca zapewnia nas, że pieniądze na naszym koncie są zagrożone lub z innego powodu należy przelać je na inne konto - od razu powinniśmy się rozłączyć. Jeżeli jednak mamy wątpliwości, koniecznie zadzwońmy do banku, by ostatecznie zweryfikować przekazane informacje. Pamiętajmy, że każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy lub podanie danych konta bankowego powinno się traktować jako próbę oszustwa.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.