Polscy pracownicy marnują w Sieci masę czasu

Polscy pracownicy marnują w Sieci masę czasu08.03.2017 10:59

Według badań firmy Gemius, aż 93 procent pracowników korzysta w czasie pracy z Internetu w celach prywatnych. Najczęściej w godzinach pracy Polacy odwiedzają w Internecie serwisy społecznościowe, robią w sieci zakupy, a nawet płacą swoje prywatne rachunki. Takie zachowania to dla firmy nie tylko realne straty, ale także wzrost ryzyka zainfekowania sieci firmowej, a nawet utraty kluczowych danych firmowych. Według ekspertów z firmy STORMSHIELD, producenta rozwiązań UTM do kompleksowej ochrony sieci firmowej, samo wprowadzenie odpowiednich zapisów do regulaminu pracy lub rozmowy dyscyplinujące mogą na niewiele się zdać. Konieczne jest posiłkowanie się rozwiązaniami monitorującymi aktywność pracowników w sieci firmowej.

Cyberlenistwo (ang. Cyberslacking), czyli wykorzystywanie w godzinach pracy dostępu do Internetu w celach prywatnych, staje się coraz powszechniejszym zjawiskiem, z którym na co dzień muszą borykać się pracodawcy. Obecnie pracownicy nie tylko przeglądają strony z wiadomościami czy udzielają się na forach internetowych, lecz także wchodzą na… strony pornograficzne. Według badań firmy Gemius prawie co drugi polski internauta odwiedza serwisy pornograficzne, a blisko 800 tys. użytkowników wchodzi na takie strony w pracy.

Korzystanie z Internetu w celach prywatnych powoduje spadek efektywności pracownika, jego roztargnienie i straty dla firmy. Dodatkowo, w przypadku gdy pracownik odwiedza nieznane strony internetowe czy pobiera nielegalne pliki na komputer służbowy, wzrasta ryzyko infekcji sieci firmowej. Nie wspominając już o niebezpieczeństwie narażenia firmy na konsekwencje prawne, jeśli pracownik pobierze na komputer firmowy plik, który narusza prawa autorskie.

Jednym ze sposób zwalczania przez pracodawcę opisanych wyżej sytuacji jest wprowadzenie jasnej polityki korzystania z Internetu w czasie pracy, czyli zasad określających zakres korzystania z sieci w godzinach pracy. Takie zasady powinny zostać wpisane do regulaminu pracy. Warto poinformować pracownika o obowiązujących zasadach, m.in. o tym jakich stron WWW nie może odwiedzać w firmie, o zakazie korzystania z prywatnej poczty czy o dokonywania prywatnych transakcji online z komputera firmowego. Złamanie tych reguł może skończyć się przykrymi konsekwencjami dla pracownika.

Skutecznym narzędziem monitorowania przestrzegania wprowadzonych zasad wśród pracowników może okazać się urządzenie typu UTM. Takie rozwiązanie prócz ochrony sieci firmowej przed atakami z zewnątrz, pozwala monitorować jakie strony odwiedzają pracownicy i dodatkowo umożliwia zdefiniowanie w jakich godzinach i jacy pracownicy mogą mieć dostęp do wskazanych stron WWW.

Taki filtr stron (tzw. filtr URL) pozwala na blokowanie użytkownikom dostępu do wybranych stron internetowych. Jego skuteczność zależy od dostosowania stron sklasyfikowanych w bazie filtra. Kluczowa jest tu częsta aktualizacja filtrów, by były one dopasowane do aktualnie popularnych witryn. Niektóre rozwiązania posiadają filtry URL dedykowane na polski rynek, a więc blokują dostęp do popularnych serwisów takich jak Facebook, Wrzuta czy Pudelek – mówi Piotr Kałuża, Team Leader rozwiązań UTM firmy STORMSHIELD w firmie DAGMA.

Piotr Kałuża podkreśla, że jeśli pracodawcy uda się zmniejszyć o niespełna godzinę czas jaki przeznacza na tzw. Cyberslacking, to w ciągu roku firma może zaoszczędzić nawet 200-300 tysięcy złotych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.