Porozumienie z Komisją Europejską uchroni Google przed karą za praktyki monopolistyczne

Porozumienie z Komisją Europejską uchroni Google przed karą za praktyki monopolistyczne06.02.2014 12:08

Oddaliło się widmo miliardowych kar, którymi Komisja Europejskagroziła Google za monopolizowanie rynku wyszukiwarek w 28 krajachUnii. Gigant z Mountain View zdołał wreszcie przekonać do swoichpropozycji komisarza UE ds. konkurencji Joaqina Almunię, którywcześniej już kilkukrotnie odsyłał jego przedstawicieli z kwitkiem.To ważne zwycięstwo dla Google'a, kontrolującego 90% europejskiegorynku wyszukiwarek i rzekomo nadużywającego swojej rynkowej pozycjido dławienia konkurencji. Za takie działania Komisja Europejska możenałożyć bowiem na monopolistów kary w wysokości nawet 10% ichrocznych przychodów.Joaqin Almunia poinformował, że zadowolony jest z nowej propozycjiGoogle'a, gdyż obejmuje ona teraz wszystkie cztery obszary, co doktórych stawiano zarzuty monopolistycznych nadużyć. Do tej poryMountain View poszło na ustępstwa w trzech z nich, zgadzając się na:pozwolenie mediom internetowym na zablokowanie wykorzystywania ichtreści w usługach Google'a bez negatywnych konsekwencji dla ichpozycji w wyszukiwarce,rezygnację z wymogu wyłączności w porozumieniach z wydawcami wkwestiach dostarczania reklam wyszukiwarkowych,usunięcie ograniczeń w uruchamianiu kampanii reklamowych wwyszukiwarkach na konkurencyjnych platformach.[img=porozumienie]Wciąż jednak długo strony nie mogły porozumieć się w najbardziejdrażliwej kwestii – promowania przez Google wynikówwyszukiwania rywali w swojej wyszukiwarce w kontekście tzw.specjalizowanych usług wyszukiwania, czyli np. wyszukiwań towarów,rezerwacji noclegów czy zakupu biletów lotnicznych. Prowadzonew ostatnich dniach intensywne negocjacje zaowocowały porozumieniem wtej sprawie, co jak twierdzi komisarz Almunia, pozwoli przywrócićkonkurencyjność na europejskim rynku wyszukiwarek.Oprócz wspomnianych wyżej ustępstw, Google zgodziło się więc dodatkowona:informowanie w widoczny sposób użytkowników o tym, że Googlepromuje swoje własne specjalistyczne wyszukiwania,oddzielenie specjalistycznych wyszukiwań od normalnej listywyników wyszukiwania,wyświetlanie obok swoich specjalistycznych wyników wyszukiwaniatakże wyników trzech swoich relewantnych w danym obszarzekonkurentów, w sposób równoważny prezentacji wyników Google'a.Dotyczyć to ma zarówno wyników dla przeglądarek desktopowych jak imobilnych.Ta ostatnia kwestia wciąż pozostawia pewne wątpliwości. Dostawcytakich usług wyszukiwania mieliby mieć możliwość wpływu na to, jakich oferty będą prezentowane w ramach ich modelu biznesowego. Wsytuacji, gdy Google nie pobierałoby opłat za umieszczenie wyników wspecjalizowanych wyszukiwaniach, wybór trzech relewantnychkonkurentów odbywać by się miałza pomocą standardowych algorytmów wyszukiwania, bez pobierania odnich opłat. Tam jednak, gdzie Google pobiera opłaty za umieszczenie wspecjalizowanej usłudze wyszukiwania, prezentowani konkurenci mielibybyć wybierani przez specjalizowany mechanizm aukcyjny, co w praktyceoznaczałoby, że musieliby płacić Google za prezentację swoich ofert.Nie wszyscy są zadowoleni zporozumienia Google z Komisją Europejską. Grupa Fairsearch, do którejnależy m.in. Microsoft, wystosowała oświadczenie, w którym twierdzi,że poszerzona propozycja ustępstw Mountain View powinna być poddanaszerokim konsultacjom, gdyż ocena jej efektów jest na razie czystąspekulacją. Komisja Europejska nieskomentowała tych słów. Umowa została podpisana, gwarantując Google,że przez pięć lat, o ile nie naruszy jej warunków, nie będzie mogłobyć oskarżone o naruszanie zasad uczciwej konkurencji ani ukarane zapraktyki monopolistyczne. Niezadowoleni lobbyści z Fairsearch mogąsię teraz odwołać od decyzji Komisji do Sądu Unii Europejskiej wLuksemburgu, co zmusi ich do zatrudnienia kosztownych,francuskojęzycznych prawników.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.