Prezentacja Audi e-tron Sportback: Elektryczny napęd i liczne innowacje w modnym przebraniu

Prezentacja Audi e-tron Sportback: Elektryczny napęd i liczne innowacje w modnym przebraniu14.09.2020 10:37
Coraz więcej ekranów dotykowych. Dotykowe ekrany zastąpiły również lusterka!

Nie ma rady. Producenci, mniejsi i więksi, nowi i Ci z wieloletnim stażem, będą oferować coraz więcej aut elektrycznych. Z jednej strony nadal możemy cieszyć się autami z prawdziwymi silnikami V12, V10, V8 oraz V6, z drugiej zaś warto poznawać bliżej te, które są niezaprzeczalną przyszłością. Ostatnio byłem na prezentacji Audi e-tron Sportback, czyli średniej wielkości SUV-a z mocnym napędem elektrycznym i kilkoma interesującymi nowinkami.

No dobrze, nie będę nikogo przekonywał do tego, że Nissan Leaf, Volkswagen e-up czy inne małe auto elektryczne jest emocjonujące i po prostu fajne. To po prostu środek transportu, który świetnie sprawdzi się w mieście, zapewni zaskakującą dynamikę (do 50-60 km/h), ale w dalszej trasie będzie nieprzydatny. Co innego auta elektryczne z wyższej półki, które oferują zasięg, który można uznać za rozsądny – powyżej 400 km. Jasne, infrastruktura nadal kuleje, ale jeśli ktoś odpowiednio to zaplanuje, może wybrać się w dłuższą podróż. Właśnie do takiej ligi należy nowe Audi e-tron Sportback, czyli nieco bardziej stylowa, „sportowa” odmiana „zwykłego” e-trona. P.S. Prawdziwie sportowa będzie dopiero odmiana S, która trafi na rynek już niedługo!

Co nieco o akumulatorach i rekuperacji

Samochód elektryczny to nie perpetuum mobile i do jazdy wymaga ładowania, ale wydajny system rekuperacji jest w stanie, w optymalnych warunkach i przy umiejętnym stosowaniu, dodać do zasięgu nawet 20-30% jego wartości! Mówiąc wprost, jeśli auto legitymuje się praktycznym zasięgiem na poziomie 400 km, przy wykorzystaniu rekuperacji będziemy w stanie dodać do tej wartości 50, 70 a nawet 100 kilometrów. Oczywiście nie jest to normą i nie uda się tego osiągnąć za każdym razem, ale wykorzystanie rekuperacji, wolnego rozpędu, wzniesień itp. podczas jazdy to umiejętność, która przyda się podczas eksploatacji pojazdu elektrycznego.

Akumulator Audi e-tron Sportback w odmianie 55 quattro magazynuje 95 kWh energii brutto (86,5 kWh netto) i pracuje z napięciem znamionowym 396 V. Ma on formę płaskiego, szerokiego bloku zamontowanego pod przedziałem pasażerskim. Dzięki masywnej ramie ochronnej i aluminiowej konstrukcji, w której znajduje się 36 modułów ogniw, układ akumulatorów jest bardzo sztywny i odporny na uderzenia. Moduły ogniw ułożone są w dwóch warstwach, które tworzą długi dolny poziom z 31 modułami i krótki górny z pięcioma modułami. To wszystko sprawia, że mimo sporej masy własnej (akumulatory ważą ok. 700 kg), auto prowadzi się bardzo dobrze, nie przechyla się na zakrętach i jest zaskakująco neutralne. To zasługa nisko osadzonego środka ciężkości.

Jeśli zaś chodzi o wspomnianą rekuperację, podczas hamowania z siłą do 0,3 g – co w codziennym użytkowaniu stanowi ponad 90% przypadków – akumulator wysokiego napięcia jest ładowany przez silniki elektryczne, przede wszystkim przez silnik tylny, które działają w takich sytuacjach jako alternatory. W takich sytuacjach tradycyjny układ hamulcowy pozostaje w spoczynku. System rekuperacji zmiennie steruje odzyskiwaniem energii przez dwa moduły elektryczne – zarówno podczas jazdy do przodu, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia, jak i podczas hamowania. Jeden z trzech stopni rekuperacji można ustawić przy pomocy manetek przy kierownicy. Możemy zatem ustawić najwyższy stopień rekuperacji, który po zdjęciu nogi z pedału gazu natychmiast będzie odzyskiwał energię hamujący przy tym auto, jak również całkowicie wyłącyzć odzyskiwanie energii, aby korzystać z siły rozpędu np. w trasie.

Przykładowo, podczas hamowania z prędkości 100 km/h, Audi e-tron Sportback jest w stanie rekuperować maksymalnie 300 Nm momentu obrotowego i 220 kW mocy. Stanowi to ponad 70% mocy wyjściowej – więcej niż w przypadku każdego innego modelu produkcji seryjnej.

Cyfrowe reflektory diodowe Matrix

Jeszcze w tym roku w produkcji seryjnej pojawią się zupełnie nowe, cyfrowe reflektory diodowe Matrix. Obecnie w ofercie topowym rozwiązaniem są HD Matrix LED, również współpracujące z reflektorami laserowymi, ale nadchodzące rozwiązanie przesuwa granicę o wiele dalej. W wielkim skrócie, będą to niemal projektory, które wyświetlą wybrane obrazy przed pojazdem np. wybraną animację, linie na drodze pomagające podczas jazdy w zupełnych ciemnościach etc.

Światło pochodzi tu z podzielonych na malutkie piksele diod, oświetlających drogę z wysoką rozdzielczością. Wszystko to zasługa technologii o nazwie DMD (Digital Micromirror Device – cyfrowa matryca z mikrozwierciadeł), stosowana także w wielu projektorach wideo. Jej sercem jest mały układ scalony zawierający około miliona mikrozwierciadeł, których krawędzie mają długość zaledwie kilku setnych milimetra. Za pomocą pól elektrostatycznych, każde z nich można poruszyć nawet 5000 razy na sekundę. Zależnie od ustawienia, światło diodowe jest kierowane poprzez soczewki na drogę albo jest pochłaniane przez absorber, aby zamaskować obszary wiązki światła. Mowa tu o tzw. wycinaniu obrazu, aby ukryć w nim np. nadjeżdżające z przeciwka auto.

Audi e tron Sportback lighting technology Animation

W Audi e-tron Sportback cyfrowe światła będą pełniły kilka różnych funkcji. Np. podczas zamykania i otwierania pojazdu wygenerują dynamiczne animacje wyświetlane na ścianie lub podłożu. W ten sposób obszar przed pojazdem przeobraża się w rozświetloną scenę. Tak, nie jest to zapewne przydatna i niezbędna do bezpiecznego podróżowania funkcja, ale jak efektownie wygląda!

O wiele ważniejsze jest to, co dzieje się podczas pokonywania zakrętów, jazdy w mieście i na autostradzie. Oczywiście światła jeszcze dokładniej się dostosowują się do warunków i do otoczenia, by nie oślepiać innych uczestników ruchu drogowego. Przede wszystkim jednak oferują nowatorskie funkcje, takie jak oświetlenie pasa ruchu i światło prowadzące. Na drogach szybkiego ruchu światło pasa ruchu tworzy „dywan” świetlny, który jasno wskazuje pas, po którym porusza się pojazd i dynamicznie dopasowuje się podczas jego zmiany. Takie rozwiązanie pomaga kierowcy skupić uwagę na danym pasie, co jest szczególnie istotne np. podczas jazdy podczas deszczu po zmroku.

Wirtualne lusterka boczne

Podczas jazd testowych specjalnie wybrałem wersję z opcjonalnymi wirtualnymi lusterkami bocznymi. Nie jest to rozwiązanie nowatorskie, bowiem było już kilka prób wdrożenia tego typu rozwiązań do aut seryjnych, możemy takie rozwiązanie zamówić m.in. do Lexusa ES, ale delikatnie mówiąc, wiele osób miało wątpliwości odnośnie jakości takiego rozwiązania, a przede wszystkim funkcjonalności i wygody użytkowania. W końcu do element, który w bardzo dużym stopniu odpowiada za bezpieczeństwo. Jak było w przypadku Audi e-tron Sportback?

No cóż – dziwnie. Naprawdę, podczas około 100-kilometrowego odcinka nie zdołałem się „przestawić” i ciągle szukałem lusterek tam, gdzie znajdował się „kikut” z kamerą. Obraz wyświetlany jest nieco niżej tuż przy klamce i takie rozwiązania zdecydowanie wymaga przyzwyczajenia i zmiany nawyków. Oczywiście możemy w sporym zakresie ustawić kąt, a raczej kadr wyświetlanego obrazu, przybliżyć go, oddalić itp. Podczas manewrowania kamera stara się ujmować taki wycinek terenu, aby w jak największym stopniu pomóc kierowcy. Muszę przyznać, że wirtualne lusterka dość sprawnie uzupełniają się z systemem kamer 360 stopni, ale… czy zrezygnowałbym z tradycyjnych lusterek na rzecz ich wirtualnych odpowiedników? Raczej nie.

Podsumowanie

Audi e-tron Sportback to bardzo dopracowane auto o ciekawej sylwetce. Co ciekawe, decydując się na nadwozie o linii coupe nie musimy poświęcać przestrzeni wewnątrz! Przykładowo nad głową mamy zaledwie dwa centymetry mniej przestrzeni w porównaniu do wersji z tradycyjnym nadwoziem. Ma zasięg ponad 400 km (deklarowany do 442 km), mnóstwo ciekawych rozwiązań, choć jak to zwykle bywa, nie wszystkim przypadną do gustu. Jestem bardzo ciekaw działania cyfrowych reflektorów diodowych Matrix. Jak tylko wersja z tym rozwiązaniem pojawi się na rynku, postaram się ją dla Was przetestować!

Plusy
  • Świetnie opracowany napęd elektryczny
  • Skuteczna i przyjemna w obsłudze rekuperacja
  • Już wkrótce: imponujące cyfrowe światła Matrix
  • Wirtualne lusterka lepsze niż u konkurencji...
Minusy
  • ...ale nadal mam wątpliwości co do ergonomii
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.