Prezentacja Renault E-Days: Hybrydowa ofensywa Renault

Prezentacja Renault E-Days: Hybrydowa ofensywa Renault30.09.2020 10:53
Wnętrze Renault Captur wygląda nowocześnie, ale system info-rozrywki wymaga odświeżenia (fot. D. Kalamus)

Każdy liczący się producent, jeśli chce utrzymać się na szczycie, musi mieć w ofercie modele z napędami zelektryfikowanymi. Musi to być przynajmniej miękka hybryda. Jest to wymóg nie tylko mody, ale również serwowanych przez UE norm emisji spalin. Renault postanowiło rzucić na rynek kilka hybrydowych modeli jednocześnie. Na prezentacji mogłem poznać najciekawsze nowości z serii E-TECH.

E-TECH: pomysł Renault na przystępną elektromobilność

Mało kto o tym wie, ale Grupa Renault jest jednym z pionierów i największych ekspertów w dziedzinie elektromobilności. Co prawda dotychczasowa oferta tego nie zdradza, ale kilka modeli z portfolio cieszy się naprawdę sporą popularnością. Mowa o elektrycznym ZOE. Jest także awangardowe Twizy, które już na pierwszy rzut oka wygląda bardzo interesująco i nietypowo. Ale dla klientów, którzy oczekują od auta pełnej funkcjonalności i braku ograniczeń związanych z zasięgiem i infrastrukturą, przygotowano właśnie modele z serii E-TECH.

Dzięki opracowaniu uniwersalnego napędu hybrydowego, a nie zwykłego zelektryfikowanego silnika spalinowego, samochody z serii E-TECH zapewniają połączenie ekologii, ekonomii z brakiem ograniczeń związanych z zasięgiem. Auta z tej serii za każdym razem przeprowadzają rozruch na silniku elektrycznym. Ponadto w fazie przyspieszania auto korzysta ze wsparcia ze strony silnika elektrycznego, dzięki czemu wyraźnie czuć poprawioną dynamikę. To wszystko współpracuje z innowacyjną, wielotrybową skrzynią biegów.

Przykładowo Clio E-TECH może poruszać się po mieście w trybie w pełni elektrycznym przez 80% czasu jazdy, a zużycie paliwa w cyklu miejskim może być nawet o 40% niższe niż w wersji z silnikiem benzynowym. Nowy Captur E-TECH Plug-in Hybrid i nowy Megane Grandtour E-TECH Plug-in Hybrid z kolei mają zasięg pozwalający na pokonanie średnio 50 km w trybie w 100% elektrycznym z prędkością do 135 km/h w cyklu mieszanym i nawet 65 km w cyklu miejskim (wg WLTP).

Renault Clio E-TECH Hybrid

Zacznijmy od małego Clio E-TECH Hybrid z hybrydową jednostką napędową, która generuje systemowe 140 KM. Odzyskiwanie energii podczas hamowania i duża zdolność samo-ładowania akumulatora 1,2 kWh (230 V) zapewniają zmniejszenie zużycia paliwa i energii. Nowy model może poruszać się po mieście w trybie w pełni elektrycznym przez 80% czasu jazdy, a zużycie paliwa może być nawet o 40% niższe niż w wersji z silnikiem spalinowym w cyklu miejskim. W trybie elektrycznym Clio E-TECH Hybrid może osiągnąć prędkość 70-75 km/h. Ze względu na niewielką pojemność baterii, dystans, jaki możemy przejechać na napędzę elektrycznym jest niewielki – zaledwie kilka kilometrów. Ale to wystarczy, aby bezemisyjnie (nie zużywając przy tym paliwa) snuć się w korkach, przemieszczać po parkingu czy osiedlowych uliczkach. Do miasta jak znalazł!

Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid

O wiele więcej do powiedzenia w kwestii jazdy bezemisyjnej ma Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid z układem hybrydowym o mocy systemowej 160 KM i akumulatorem trakcyjnym o znacznie większej pojemności (9,8 kWh i 400 V o stosunkowo niewielkiej masie 105 kg). Najważniejsza różnica jest taka, że nowy Captur może przejechać w trybie 100% elektrycznym 50 kilometrów z maksymalną prędkością 135 km/h w cyklu mieszanym oraz 65 kilometrów w cyklu miejskim (wg WLTP). To już znaczące wartości, które pozwolą większości użytkowników przemieszczać się codziennie do pracy, na zakupy czy odwożąc dzieci do szkoły bądź przedszkola, całkowicie bezemisyjnie.

Oczywiście warunkiem jest możliwość regularnego doładowywania auta w garażu lub na parkingu np. pod firmą. Aby maksymalnie zwiększyć zasięg w trybie elektrycznym, samochód powinien być regularnie podłączany do ładowania (od 3 do 5 godzin w zależności od rodzaju gniazda, z możliwością ładowania również z gniazda domowego). A co się dzieje po rozładowaniu akumulatora? W sumie, to nic złego, bowiem Captur E-TECH Plug-in Hybrid działa podobnie jak standardowa pełna hybryda E-TECH i zapewnia kierowcy wszystkie związane z tym korzyści jak rozruch w trybie elektrycznym czy niższe zużycie paliwa. Oczywiście jazda w trybie czysto elektrycznym jest niemożliwa i ogranicza się do kilkunastu metrów po ruszeniu z miejsca.

Jeśli jednak mamy wystarczająco energii w akumulatorach, możemy przejść w tryb jazdy „Pure” by cieszyć się całkowicie bezemisyjną, cichą jazdą na silniku elektrycznym. W trybie „Sport” z kolei, jeśli akumulator jest wystarczająco naładowany, po maksymalnym wciśnięciu pedału gazu, trzy silniki mogą współpracować ze sobą dzięki szeregowo-równoległej konstrukcji napędu. Samochód wykorzystuje wtedy całą dostępną moc zespołu napędowego tj. 160 KM. Jest także tryb o nazwie „E-Save”, który ogranicza pracę silnika elektrycznego i korzysta z silnika spalinowego, aby zachować rezerwę energii elektrycznej w akumulatorze (min. 40% naładowania). Dzięki temu kierowca może w każdej chwili przełączyć się na napęd elektryczny, np. po wjeździe do centrum miasta.

Renault Megane Grandtour E-TECH Plug-in Hybrid

W taki sam zespół napędowy wyposażono także model Renault Megane Grandtour E-TECH Plug-in Hybrid. Dzięki akumulatorowi trakcyjnemu o pojemności 9,8 kWh (400 V) o masie 105 kg, nowy Megane Grandtour E-TECH Plug-in Hybrid dysponuje zasięgiem umożliwiającym pokonywanie w trybie w 100% elektrycznym z prędkością do 135 km/h tras o długości do 50 km w cyklu mieszanym i do 65 km w cyklu miejskim (wg WLTP). Zgodnie z normą WLTP, przy w pełni naładowanych akumulatorach, po pokonaniu trasy o długości 100 km, auto spali około 1,3 l/100km. W praktyce będzie to oczywiście nieco więcej, ale i tak należy uznać te wyniki za bardzo dobre.

Nowy model został wyposażony w ekran systemu multimedialnego Renault EASY LINK o przekątnej 9,3 cala i cyfrowy wyświetlacz o przekątnej 10,25 cala zamiast klasycznych analogowych zegarów. To wszystko działa sprawnie, jest intuicyjne, wygodne w obsłudze, ale podobnie jak w przypadku Opla czy Forda można odnieść wrażenie, że już najwyższa pora na mocne odświeżenie interfejsu.

Plusy
  • Wydajny napęd nawet w wersji równoległej
  • Świetnie zarządzanie napędem w odmianie Plug-In
  • Spory zasięg na w pełni naładowanej baterii
  • Możliwość wyboru kilku trybów jazdy...
Minusy
  • ... ale bez funkcji ładowania podczas jazdy
  • System info-rozrywki jest nieco przestarzały
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.