Producenci antywirusów przegrywają walkę ze szkodnikami: jest ich zbyt wiele

Producenci antywirusów przegrywają walkę ze szkodnikami: jest ich zbyt wiele17.02.2015 13:29
Redakcja

Lawinowo rośnie liczba szkodników komputerowych, które powodują utratę danych, a także tożsamości internetowej. Opublikowane przez laboratorium AV-Test dane statystyczne są bezlitosne: walka ze szkodliwym oprogramowaniem jest coraz trudniejsza, a użytkownicy są coraz bardziej narażeni na najróżniejszego rodzaju ataki. W tym roku sytuacja tylko się pogorszy.

Dane przedstawione przez przytoczoną firmę pokazują liczbę znanych zagrożeń, a także zupełnie nowe szkodniki wykryte w poszczególnych latach lub miesiącach. Obecnie zakwalifikowano już niemal 350 milionów zagrożeń i liczba ta stale się powiększa. Gdy zerkniemy na podstawowe wykresy dotyczące ogólnej liczby zagrożeń znanych w poszczególnych latach wydaje się on rosnąć jeszcze liniowo: w 2012 było ich około 100 milionów, a w dwa lata później przekroczono już pułap 300 milionów. Zupełnie inny obraz sytuacji pokazują dane dotyczące nowych zagrożeń wykrywanych w poszczególnych latach.

Zobaczyć na nich możemy tendencję wyraźnie wzrostową. Do 2006 roku malware przybywało, ale raczej w niewielkim stopniu. Później rozszerzający się dostęp do Internetu i cyfryzacja naszego życia spowodowały, że dane wystrzeliły w górę, widać to w szczególności po trzech ostatnich latach, które były rekordowe i w których przyrost liczby szkodników w zasadzie dublował się. Dane z 2015 roku nie są jeszcze pełne, ale już teraz można mówić o przynajmniej 20 milionach nowych zagrożeń. Wiele wskazuje na to, że w tym roku przybędzie ich znacznie ponad 160 milionów. Jak na to wszystko reagują producenci oprogramowania zabezpieczającego? Niestety sytuacja nie jest dobra, co wyraźnie tłumaczy inny raport przygotowany przez firmę Damballa. Z 17 tysięcy zgłoszeń naruszeń bezpieczeństwa firmy zabezpieczające za wiarygodne uznały jedynie 19%, a w zaledwie 4% przypadków zdecydowały się na dokładne zbadanie problemu. W aż 40% przypadkach zagrożenia pozostały niesklasyfikowane i antywirusy nie zdołały ich wykrywać przez dłuższy czas.

Liczba znanych szkodników w poszczególnych latach
Liczba znanych szkodników w poszczególnych latach

W ramach dalszego testu kilka tysięcy nowych zagrożeń było skanowanych przy pomocy czterech najpopularniejszych rozwiązań antywirusowych. Po pierwszej godzinie niewykrywanych było 70% z nich. Po dobie programy reagowały na 66% plików, a po tygodniu na 72%. Wzrost do poziomu 93% zajął producentom miesiąc, a 100% skuteczności osiągnęły one dopiero po pół roku. To wyraźnie pokazuje, że obecnie firmom takim brakuje środków, czasu i możliwości do dokładnego analizowania wszystkich próbek. Wiele wynika z braku odpowiednio wykwalifikowanych profesjonalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Do baz dodawane są tylko te najpopularniejsze i infekujące komputery użytkowników lawinowo, aby powstrzymać rozszerzającą się pandemię. Na resztę przychodzi czas później, w ramach analiz już zainfekowanych systemów, a także systemów reputacji zintegrowanych w antywirusach. Nawet wtedy trudno jednak mówić o wykryciu wszystkich zagrożeń. Te mniej popularne nie sieją ogromnych zniszczeń, ale nikt nie chciałby znaleźć się na miejscu użytkownika tracącego dane.

Walka z szkodnikami komputerowymi przypomina walkę z tymi dotykającymi ludzi i nie należy do łatwych. Tradycyjne rozwiązania takie jak antywirusy czy analizy heurystyczne nie są już wystarczającą ochroną. Producenci co prawda wdrażają nowe osłony jak systemy reputacji, monitory HIPS, a nawet piaskownice korzystające ze sprzętowej wirtualizacji, ale dla przeciętnego użytkownika będzie to tylko marketingowa gra: tego typu zabezpieczenia niejednokrotnie wymagają uwagi i decyzji podejmowanych przez użytkownika, a tego natomiast brakuje. Zautomatyzowane systemy ochronne są wygodne, ale jak widać, nie są już w stanie sprostać rosnącej liczbie zagrożeń.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.