Promowanie polskiego rolnictwa: Polska Smakuje... za niemal 2 mln złotych

Promowanie polskiego rolnictwa: Polska Smakuje... za niemal 2 mln złotych20.10.2017 15:11

Ile może kosztować stworzenie aplikacji? Odpowiedź będziebrzmiała oczywiście: „to zależy”. Sprecyzujmy więc – ilemoże kosztować stworzenie aplikacji z webowym i mobilnymfrontendem, która służy do prezentowania polskiej żywności i jejproducentów? No cóż, jak ustalili dziennikarze portalujagiellonski24.pl, taką właśnie aplikację o nazwie Polska Smakujepopełniła Państwowa Agencja Rynku Rolnego za jedyne 2 milionyzłotych. Oczywiście wraz z kosztami promocji.

Polska Smakuje wystartowała jako strona internetowa – takisobie katalog produktów żywnościowych produkowanych w Polsce.Żadnych wymyślnych technologii tu nie użyto, zwykły WordPress zwtyczką WooCommerce, trochę efekciarskiego jQuery. Swoją rolęchyba jednak spełnia, na dziś w bazie znalazło się ponad 304producentów 475 produktów. Do tego lista ważnych dla branżywydarzeń w rodzaju święta chleba czy regionalnych targówżywności. Doczepić się można jedynie prymitywnej wyszukiwarki iniezbyt dopracowanego kalendarza, oraz często występujących błędóww linkowaniu stron.

Z czasem jednak Agencja uznała, że trzeba iść za modą. Opróczstrony internetowej zażądała aplikacji mobilnej, oczywiściezarówno na Androida jak i iOS-a. Nie podbiła ona serc użytkowników,oceny i opinie są okrutne – średnia w Google Play to 1,6, a i tochyba jest na wyrost, nie wiemy, kto poza samymi programistami oceniłto dzieło na „piątkę”. Aplikacja mobilna okazuje się dalekogorsza od strony internetowej. Liczba pobrań nie przekracza kilkutysięcy. I nic dziwnego…

Pierwsze uruchomienie na przeciętnym smartfonie zajmuje bowiemokoło minuty – przez tyle czasu możemy oglądać kręcące siękółeczko loadera. W środku – trzy kategorie wyświetlającelisty produktów, producentów i wydarzeń (tak, wydarzenia sąpodane w takim samym widoku jak produkty), poszczególne obiekty zlistów otwierają strony, nie zawierające niczego wartego uwagi. Otbanalne opisy, z których można się np. dowiedzieć, że *Sok zburaka kiszonego (kwas buraczany). Kiszonki to kopalnia witamin (…)*Jakieś linki pozwalające naprzejście do strony producenta? Nic z tego, zapamiętaj użytkowniku,że Sok z buraka kiszonego produkuje Kiszenie z tradycją –Gospodarstwo Rolne i sam je sobie znajdź później na liścieproducentów. A o możliwości zakupu, czy choćby zapytania odostawę lepiej zapomnij.

Na początku września dziennikarze Jagiellonski24.pl zapytaliKrajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa o to, ile kosztowało stworzenieaplikacji mobilnej „Polska smakuje”, towarzyszącej jej stronyinternetowej oraz ich wypromowanie, poproszono też o ujawnienieliczby użytkowników zarówno strony jak i aplikacji. Odpowiedźpokazuje, że z pisania oprogramowania można żyć naprawdę nieźle–o ile zna się odpowiednich ludzi. A jeszcze lepiej można żyć zmarketingu oprogramowania.

Dopiero po ponad miesiącu ujawniono, ile kosztowała „Polskasmakuje”. Łączny koszt produkcji strony internetowej, aplikacjimobilnej i ich promocji wyniósł 1 975 930 zł i 32 gr. Na promocjęwydano z tego aż 1,64 mln złotych. Pomimo tak intensywnych działań,pozyskano… 19 374 użytkowników. Nieźle, wychodzi po stówce naużytkownika. Czy gdzieś można zgłosić rekord?

Wykonawcą aplikacji jest łódzka firma Mobilems sp. z o.o.(wyłoniono ją oczywiście na drodze przetargu). Wzięła ona za to329 886 złotych – i jak się dowiadujemy, przekroczyła terminoddania do użytku aplikacji, zgodnie z zawartą umową naliczonezostaną kary umowne, także finalna kwota zapłaty za realizacjętego zadania zostanie pomniejszona. Aplikacjado tej pory jest w fazie beta, nazwanej pięknie II FaząStabilizacyjną, zdefiniowanej jako wdrożenie zmianwynikających z konieczności dostosowania strony i aplikacji dopierwszych ocen użytkowników – wystawców i konsumentów.

A co z marketingiem? Tu pieniądzetrafiły głównie do radia i telewizji – publicznych, by byłojasne. Ponad 300 tys. zł za udział w „Lecie z radiem”. Budowa20 namiotów promocyjnych na regionalnych koncertach Polskiego Radia– 670 tys. zł. Realizacja audycji promocyjnych towarzyszącychpromocji – 246 tys. zł. Reportaże w „Pytaniu na śniadanie” wTVP – 138 tys. zł. „Strefa relaksu” z leżakami z logo Polskasmakuje na lotnisku w Okęciu – ponad 150 tys. zł.

To wszystko oczywiście zpieniędzy podatnika.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.