Przyszłość na drodze, droga do przyszłości. Jaguar proponuje wyświetlanie na szybie

Przyszłość na drodze, droga do przyszłości. Jaguar proponuje wyświetlanie na szybie17.12.2014 15:55

Kojarzona z produkcją luksusowych samochodów marka Jaguar Land Rover, której aktualnym posiadaczem jest indyjski koncern Tata Motors, zaprezentowała prototypowe rozwiązanie techniczne 360 Virtual Urban Windscreen, która w przyszłości może znacznie wpłynąć na innowacje rynku motoryzacyjnego.

Istotę pomysłu stanowi uczynienie z przedniej szyby samochodu przezroczystego wyświetlacza, na którym miałyby się pojawiać komunikaty pomocne w zachowaniu bezpieczeństwa na drodze i orientacji w przestrzeni. Przykład mogą stanowić dodatkowe oznaczenia pieszych, wskazywanie interesujących miejsc czy uruchamianie zsynchronizowanego z nawigacją samochodu – ducha, przypominającego to, co znamy z wyścigowych gier komputerowych. Ponadto przedstawiono również zastosowanie inteligentnych słupków, które stają się przezroczyste, gdy kierowca obraca się w ich stronę. Pozwala to zmniejszyć rozmiar martwego pola. Producent nie wyklucza również możliwości połączenia systemu z usługą sieciową, oferującą aktualne informacje o cenach paliw na pobliskich stacjach benzynowych czy też liczbie wolnych miejsc na mijanych przez kierowcę parkingach.

O ile rozwiązanie to w prototypowym stadium rozwoju wygląda spektakularnie, to przed rozpoczęciem produkcji potrzebna jest krytyczna analiza. Trudno sobie na przykład wyobrazić brak możliwości dowolnego włączania i wyłączania konkretnych elementów na szybie-wyświetlaczu. Kontrowersyjna pozostaje także kwestia przeniesienia wzroku i uwagi kierowcy z szosy na jaskrawe elementy wskazujące, co może zaburzyć jego podzielność uwagi i koncentrację. Otwarta pozostaje także kwestia zgodności z panującymi w danym kraju prawem ruchu drogowego, które niekiedy skrupulatnie reguluje co może znaleźć się na szybie pojazdu. Wyświetlanie na niej informacji może sprawić, że pojazd w ogóle nie zostanie dopuszczony do ruchu.

Pomysł uczynienia z przedniej szyby przezroczystego ekranu nie jest pierwszym krokiem producenta w kierunku poszukiwania przestrzeni na wyświetlanie powiadomień. W kwietniu pojawiły się informacje o pomyśle uczynienia wyświetlacza z maski samochodu, który jednak brutalnie zweryfikowała rzeczywistość. Komentatorzy byli zgodni, że w momencie jazdy samochodu po nachylonej płaszczyźnie, komunikaty w znacznym stopniu ograniczałyby widoczność. Czy podobnie będzie z 360 Virtual Urban Windscreen?Zaproponowane przez firmę rozwiązanie należy oczywiście traktować jako wczesny koncept, któremu daleko do wdrożenia w seryjną produkcję. Można się jednak spodziewać, że prędzej czy później podobne technologie będą coraz bardziej wpływać na rynek motoryzacyjny i bezpieczeństwo kierowców.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.