Reklamy w aplikacjach mobilnych oszukiwały. Zużywały energię i dane

Reklamy w aplikacjach mobilnych oszukiwały. Zużywały energię i dane23.03.2019 14:56
Reklamy w aplikacjach mobilnych zużywały energię, pobierały dane i oszukiwały

W aplikacjach mobilnych mogą pojawiać się reklamy, które niekorzystnie wpływają zarówno na stan akumulatora, jak i transmisję danych. To efekt sprytnego oszustwa. Szkodliwe reklamy używają dużo więcej danych i energii, niż mogłoby się wydawać.

Nie są to jednak materiały emitowane z czystej złośliwości przez sieci reklamowe ani nie są to elementy szkodliwych aplikacji. W tym przypadku użytkownik i dostawca reklam są ofiarami w takim samym stopniu. Sprawa dotyczy aplikacji korzystających z platformy reklamowej MoPub, należącej do Twittera, ale nie możemy zapewnić, że na niej się kończy.

Reklama, a pod nią jeszcze film

Akcja ma na celu oszukiwać właściwie wszystkich zainteresowanych. Atakujący zaczynali od tego, że przejmowali kontrolę nad wyświetlaniem reklam w aplikacjach korzystających z platformy MoPub. Pod niebudzącym podejrzeń bannerem reklamowym, w tle i po cichu, odtwarzali zupełnie inną reklamę filmową.

Taki kamuflaż sprawdza się doskonale. Użytkownik jest przekonany, że to przez prawidłowe reklamy z platformy MoPub jego akumulator jest zużywany, a pakiet danych topnieje w oczach. Pod tym względem oszustwo przypomina kopanie kryptowalut. System monitorujący, czy reklama została wyemitowana w całości, jest z kolei przekonany, że materiał został obejrzany.

Niektóre popularne bannery reklamowe, wykorzystywane przez oszustów (BuzzFeed)
Niektóre popularne bannery reklamowe, wykorzystywane przez oszustów (BuzzFeed)

Tym sposobem oszuści mogli zgarniać pieniądze za reklamy, których tak naprawdę nikt nie obejrzał. Użytkownik nawet nie wiedział, że filmy są odtwarzane na jego urządzeniu, ale jego smartfon domagał się ładowarki wcześniej niż zwykle. Stratni byli oczywiście dostawcy tych reklam, bo zapłacili oszustom za emisję w pustkę.

Oberwać mogli również autorzy aplikacji, których użytkownicy raportowali wysokie zużycie energii, ale w samej aplikacji nie było przyczyny. Kilka osób mogło zarwać noc, szukając nieistniejących błędów optymalizacji. Oskarżenia spadły też na Twittera – właściciela sieci reklamowej. [h2]Twitter nie jest winny, więc kto oszukuje?[/h2]Firma Protected Media, specjalizująca się w śledzeniu takich oszustw, oczyściła Twittera z zarzutów. Sieć reklamowa MoPub jest tu kolejną ofiarą. Dalsze dochodzenie wskazało, że agencja OutStream Media, należąca do izraelskiej firmy Aniview, jest odpowiedzialna za kod oszukujących bannerów reklamowych. W 2018 roku inna firma znalazła podobne, oszukujące reklamy, które także korzystały z odtwarzacza firmy Aniview. Konstrukcję tych bannerów analitycy z Protected Media zaprezentowali na filmie.

59jK66Ut8tY

Kierownictwo Aniview także umywa ręce. Według nich za fałszywe reklamy odpowiedzialny jest ktoś, kto założył konto na izraelskiej platformie reklamowej i wykorzystał bannery zaprojektowane przez Outstream Media. Podobno nie jest to pierwszy taki przypadek. Firma Aniview twierdzi, że wykryła już wcześniej identyczne oszustwo i natychmiast zablokowała odpowiedzialne za to konto.

Mimo starań dostawców reklam nie możemy być pewni, że nigdy nie trafimy na fałszywy banner, pod którym dziesiątki razy odtwarzana jest zupełnie inna reklama. Specjaliści z Protected Media twierdzą, że na takich działaniach przyłapali nawet kilka sieci reklamowych, co rzuca cień na zeznania Aniview.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.