Reuters: RAW-y kłamią, odpowiedzialny reporter robi zdjęcia w JPG!

Reuters: RAW-y kłamią, odpowiedzialny reporter robi zdjęcia w JPG!20.11.2015 14:27

Agencja Reuters, która gromadzi zdjęcia robione przez wielu fotografów z całego świata, poinformowała, że nie będzie przyjmować zdjęć będących wynikiem „wywoływania” cyfrowych negatywów. Zdjęcia zapisane w RAW-ach, CR2, DNG czy podobnym formacie, a potem poprawione i zapisane jako JPG, nie będą przez agencję mile widziane.

Fotoreporterzy zostali poproszeni o przesyłanie do agencji jedynie zdjeć, które zostały zapisane jako JPG przez aparat. Nałożone zostały także ograniczenia dotyczące edycji. Materiał można poddać tylko podstawowej obróbce, czyli przyciąć, poprawić jasność itp.

Powodem takiej decyzji Reutersa jest kilka czynników. Po pierwsze, ma to przyspieszyć proces dostarczania materiałów z ważnych wydarzeń. Fotograf nie będzie marnował czasu na przeglądanie kolekcji zdjęć i poprawianie każdego z osobna, a potem nie będzie czekał aż z cyfrowych negatywów zapisane zostaną pliki JPG. Dzięki temu materiał szybciej dotrze do klientów.

Możliwe, że w ten sposób agencja obnaża swój strach przed konkurencją ze strony mediów społecznościowych. Twitter na przykład jest doskonałym źródłem bieżących informacji i zdjęć z miejsca wydarzenia i media chętnie korzystają z dorobku naocznych świadków, którzy niekoniecznie są zawodowymi reporterami.

Drugi powód jest bardziej istotny – chodzi o etykę zawodową i rzetelność. Oczywiście fotoreporterów obowiązują inne zasady niż fotografów reklamowych czy modowych w kwestii odzwierciedlania rzeczywistości i dopuszczalnego zakresu retuszu.

Według Reutersa, który jest obecnie największym na świecie dostawcą materiałów multimedialnych dla serwisów newsowych, odpowiedzialny fotoreporter przedstawia rzeczywistość taką, jaka jest. Celem nie jest artystyczna interpretacja wydarzeń, ale prezentacja stanu faktycznego. Ograniczenie możliwości edycji zdjęć ma się do tego przyczynić.

Oczywiście można się kłócić o możliwości odzwierciedlania rzeczywistości na zdjęciach zapisanych jako JPG. Nietrudno zauważyć, że nie zapisują one wystarczających informacji do odtworzenia obrazu tak, jak widziało go ludzkie oko. Pod tym względem cyfrowe negatywy są, póki co, niezastąpione.

Reuters uznał jednak, że są większe szanse, że takie zmiany zaburzają obraz rzeczywistości. Możliwe, że fotoreporterzy zaczęli „przesadzać” z poprawianiem oświetlenia i barw zdjęć.

Czasy wyraźnie się zmieniają, nie tylko w Reutersie. Szwajcarska telewizja zabrała reporterom kamerzystów i sprzęt, a w zamian dała kijki do selfie i smartfony. Gazeta Chicago Sun-Times zwolniła fotografów i rozdała dziennikarzom iPhone'y. Wcześniej smartfony z jabłkiem zostały dołączone do wyposażenia dziennikarzy New York Times. Gdy liczy się czas i mobilność dziennikarza, lustrzanki i kamery przestają się sprawdzać.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.