Rockstar atakuje Androida starymi patentami, Google rusza bronić producentów

Rockstar atakuje Androida starymi patentami, Google rusza bronić producentów26.12.2013 11:51

Gdy w 2011 roku konsorcjum Rockstar, do którego przystąpiłyfirmy o tak antagonistycznych interesach jak Microsoft, Apple i Sony,kupiłoza 4,5 mld dolarów (z czego 2,5 mld wyłożyło Apple) pakietpatentów dotyczących technologii telekomunikacyjnych i mobilnych odbankrutującej firmy Nortel Networks, jasne było, że nie o wspólnerozwijanie techniki tu chodzi – Rockstar nie bez podstaw zająłtrzecie miejsce na liście ośmiu najgroźniejszych trollipatentowych, ułożonej przez magazyn Business Insider.W licytacji portfolio Nortela uczestniczyło też Google, którespasowało przy kwocie 4 mld dolarów, ale które od początkupodkreślało, że jego zainteresowanie patentami telekomunikacyjnegogiganta ma charakter wyłącznie defensywny – posłużą one doochrony Androida i producentów urządzeń z tym systemem. Poprzegranej licytacji Eric Schmidt, przewodniczący firmy z MountainView, narzekałna stan amerykańskiego prawa patentowego, będącego dziś bardziejbronią w korporacyjnych wojnach niż narzędziem ochronyinnowacyjności gospodarki. Ponad dwa lata po przejęciu patentów Nortela, wojna wreszciewybuchła. Określający się jako patent holding, non-practicingentity (NPE) Rockstar wniósł zkońcem października dziesiątkipozwów przeciwko Google oraz takim producentom urządzeń zAndroidem jak Samsung, Huawei, HTC, Asustek, LG, Pantech i ZTE. SamoGoogle oskarżone zostało o naruszenie siedmiu patentów należącychdo Rockstara, w tym dotyczących kluczowych dla biznesuwyszukiwarkowego giganta mechanizmów reklamowych.[img=patent]Nie był to pierwszy w ogóleatak patentowy Rockstara. Bloomberg donosił o dziesiątkach takichpozwów – i o zaskakująco hardej postawie pozwanych, którzy nieszli na ugodę, wybierając walkę przed sądem. Zaniepokojony oswoją inwestycję w patenty Nortela korporacyjny troll poszerzyłwięc zakres swoich działań poza branżę mobilną, w grudniupozywając m.in. Cisco i Time Warner Cable.W tym tygodniu Google przystąpiłodo kontrofensywy. W skardzezłożonej przed sądem w San Jose, Google twierdzi, że kampaniapatentowa Rockstara wymierzona jest w setki kalifornijskich spółekz sektora nowych technologii, a spór sądowy ściągnąłczarne chmury nad platformę Androida.Producent Androida wyjaśnia wpozwie, że dziś Rockstar niczego nie produkuje, w żaden pożytecznysposób swoich patentów nie wykorzystuje. Zatrudnia za to zespółbyłych pracowników Nortela w Ontario, których jedynym zadaniemjest analizowanie cieszących się powodzeniem produktów innych firmpod kątem możliwości ich zaskarżenia o naruszenie patentów iwymuszenie opłat licencyjnych pod groźbą spraw sądowych. Rockstarutrzymuje zresztą, że praktycznie każdy w IT narusza jego patenty,włącznie z serwisami społecznościowymi, takimi jak Facebook czyLinkedIn.Cóż to jednak za patenty?Trudno znaleźć w nich coś przełomowego – dotyczą one takpodstawowych mechanizmów jak zarządzanie połączeniamiVPN, funkcjonalnośćmobilnego hotspotu czywiadomości i powiadomienia.Pochodzą one ze starych dobrych czasów, kiedy amerykańskie urzędypatentowe przyznawały patenty na wszystko (włącznie z metodąhuśtaniasię na huśtawce). Niestety skarga Google'a, którejcelem jest przede wszystkim ochrona producentów sprzętu, może nieprzynieść oczekiwanych rezultatów. W kwietniu tego roku w sprawieCisco Systems vs Alberta Telecom sąd uznał, że Cisco nie możechronić przed oskarżeniami o naruszenia patentów swoich klientów– użytkowników routerów. Analizujący sytuację prawnicytwierdzą, że może to uniemożliwić próby ograniczenia zasięgupozwów przeciwko producentom sprzętu z Androidem.W tej sprawie najbardziejzastanawia postawa Sony – firmy, która produkuje przecież własnetelefony i tablety z Androidem, a tymczasem sprzymierza się zkonsorcjum, którego jedynym celem jest zaszkodzenie Androidowi. Jestto zachowanie o wiele bardziej problematyczne, niż np. Acera,któremu Google zagroziło wycofaniem licencji na Androida za własneprace nad forkiem Androida – systemem AliyunOS.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.