Rok z adblockerem Opery. Korzysta z niego niewielu, ale to się zmieni

Rok z adblockerem Opery. Korzysta z niego niewielu, ale to się zmieni17.03.2017 16:12

Minął rok, odkąd w deweloperskiej wersji Opery pojawiła się możliwość blokowania reklam. Warto przypomnieć, że twórcy zdecydowali się na taki krok przede wszystkim ze względów na swój sposób ideologicznych – przez lata internetowe reklamy rozrastały się, zaś twórcy witryn tak skupili się na zyskach, że zapomnieli o ergonomii samej witryny.

Opera chciała to zmienić, narażając się jednocześnie na zarzuty hipokryzji, gdyż reklam, w postaci pozycji w zakładkach i na stronie szybkiego wybierania, nie brakuje w samej przeglądarce. Co zmieniło się przez ten rok? Czy zmieniło się cokolwiek? I czy ambitne plany Opera można uznać za zrealizowane?

Opera blokuje reklamy już od roku, choć nadal dość wybiórczo
Opera blokuje reklamy już od roku, choć nadal dość wybiórczo

Częściowej odpowiedzi udzielają statystyki opublikowane w ostatnim czasie na blogu Opery i nie są to raczej odpowiedzi twierdzące. Witryny wciąż się rozrastają: według danych httparchive.org, przeciętna wielkość strony w 2016 roku to 2332 kB, czyli o 482 kB więcej niż dwa lata wcześniej. Według Opery, również liczba stron, które stosują się do ogólnych wytycznych nieinwazyjnego osadzania reklam, rośnie zbyt powoli.

Konsekwencje są oczywiste: coraz większa liczba użytkowników używa oprogramowania blokującego reklam. Podobnie jak rośnie liczba witryn, które ograniczają czy wręcz uniemożliwają dostęp do swoich treści, gdy rozpoznają, że użytkownik korzysta adblockerów. I znów nietrudno się domyślić rezultatów: w ciągu ostatniego roku pojawiło się oprogramowanie blokujące blokady blokowania reklam.

Jaki udział ma w tym Opera, która jako pierwsza zdecydowała się wszyć silnik blokowania reklam w samą przeglądarkę? Zaskakująco niewielki. Mimo że popularny wciąż AdBlock czy AdBlock Plus nijak mają się pod względem wydajności do blokowania reklam w Operze, to z mechanizmu korzysta na całym świecie od 15% do 34% użytkowników. W Polsce korzysta z tej funkcji zaledwie 24% użytkowników Opery.

Trzeba przyznać, że są to wartości mocno zaskakujące. Blokowanie reklam dzięki natywnemu silnikowi rzeczywiście jest mniej łase na RAM niż rozszerzenia, a jednak to nie przekonuje korzystających z Opery. Ponadto nie można powiedzieć, że główną rolę odegrał tu fakt, że adblocker jest domyślnie wyłączony, gdyż o jego dostępności pojawiają się stosowne powiadomienia, a sami twórcy czynią z niego jeden z najważniejszych argumentów sprzedażowych.

Opera jednak nie poddaje się. Wręcz przeciwnie – w rocznicowym wpisie otrzymujemy jasną deklarację, że z obranej ścieżki nie zejdzie. Wkrótce zaprezentowane zostać mają nowości, które sprawią, że przeglądanie za pomocą Opery ma być jeszcze szybsze i bardziej komfortowe. A to oznacza jedno, co potwierdzają twórcy: na razie dostarczamy natywne blokowanie reklam jako opcję. To się może wkrótce zmienić, gdyż sprawdzamy w tej chwili, jak możemy pomóc ludziom w byciu bardziej aktywnym w rozwoju blokowania reklam..Czyżby Opera rozważała zwiększenie zainteresowania swoim adblockerem poprzez zablokowanie możliwości jego wyłączania? O tym, czy taka radykalna decyzja zostanie faktycznie podjęta, mamy przekonać się tej wiosny.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.